מלכודת דבש: לשחק באמריקה רק במגרש הכשר

מאת רפי סיטון | 06/02/2018

תערוכה משלנו, בכל הכוח

אתמול ביקרתי בתערוכת המזון והיין הכשרים בניו יורק. ארוע רב רושם שמושך אליו מדי שנה מאות אם לא אלפי מסעדנים, עתונאים, וחובבי יין יהודים, צמאי יינות איכות ומלאי גאווה על צמיחתה של תעשיית היין הכשר בעולם. ארוע שנותן במה מכובדת ליקבים ישראלים כשרים לצד יינות כשרים מרחבי העולם. ואולם, הגיע הזמן שלתעשיית היין הישראלית תהיה בניו יורק תערוכה שנתית משלה.

אין חולק על התרומה של השוק הכשר לנוכחות של יינות ישראלים בארצות הברית בפרט ובעולם בכלל. מאות אלפי שומרי כשרות בארצות הברית מקנים לישראל יתרון תחרותי על פני כל מדינת יין אחרת אשר מנסה לקנות לעצמה מעמד בשוק האמריקאי. ועם הרוח הגבית החזקה הזו, שסייעה בהתחלה ותמשיך לסייע גם בעתיד, תעשיית היין הישראלית צריכה עכשיו לפרוש כנפיים ולעוף בשמי ארצות הברית, סולו.

תערוכה של תוצרת מדינת ישראל. גפנים שהבשילו מרמת הגולן ועד הנגב. ייננים שלמדו והתנסו בכל העולם ועובדים עכשיו בהרי יהודה ובגליל. טכנולוגיה מתקדמת, הסטוריה מרתקת, תרבות מגוונת, ויינות איכות שיש להם מה לומר. רובם כשרים, מיעוטם לא, אבל זו לא הנקודה. האזורים הגאוגרפים, האקלימים השונים, הגישות החקלאיות, הפרקטיקות היינניות, ההרפתקנות – התסיסה הקסומה הזו לאורכה ולרוחבה של תעשיית היין הישראלית על הבמה, כגוף אחד, בלי להתנצל.

ומן העבר השני, לא הקהל הרגיל, השבוי, שגר בניו יורק ועושה את החגים בארץ. כי אם עתונאים, מסעדנים, מלצרי יין ובעלי חנויות שלא יודעים מה זה ואין להם מושג איפה זה ישראל. אנשי מקצוע מובילים, באשר הם, שיתחבו את אפם לכוס בספקנות, ישלפו אותו החוצה בהתפעלות וירצו להכיר עוד ועוד.

ליקבים הישראלים די נוח ובטוח בסימטאות השוק הכשר ברחבי העולם. אך בסתר ליבם, כל אנשי היין שלנו יודעים שהמשחק הרציני מתרחש בשוק הפתוח. הפרוץ, הגלובלי, שם קונים חובבי יין מכל המינים ומכל הסוגים. כיום, כבר יש לתעשיית היין הישראלית את הכלים להתמודדות הזו והגיעה העת שננסה את כוחנו במגרש של הגדולים. ברצינות, ביסודיות וביצירתיות. בלי פחד, בכל הכח.

* הכותב, רפי סיטון, חי כבר למעלה מעשור בניו יורק ובעברו היה מבקר היין של עיתון גלובס ועורך מגזין יין וגורמה