לוח מודעות יינות חדשים פרסם מודעה חדשה

מסורת הגובה ביקב ברקן – חידוש מרענן שלא נס ליחו

מאת רן בירון | 21/08/2018

בימים אלא משיק יקב ברקן את יינות סדרת "אלטיטיוד" מבציר 2014. כמי שמסקר את ברקן כבר שנים רבות ומכיר את הסדרה מראשיתה, אני חייב לחזור לאחור ולספר כיצד נולדה.

הסדרה "אלטיטיוד" ("רום" בעברית צחה) הוצגה על ידי יקב ברקן לראשונה, כקונספט ב 2006 בהשקת יינות בציר 2003 ומאז חזרה על עצמה במרבית הבצירים. מבוססת על יינות קברנה סוביניון, מכרמים בשלושה גבהים שונים. היינות עברו תהליכי הכנה ויישון זהים במטרה לשמור על מאפייניו המקוריים של כל כרם והם, לדברי הייננים, "מייצגים ביטויים שונים ומרתקים של זן הקברנה, מאותה שנת בציר, מכרמים שההבדל העיקרי ביניהם הוא רק גובהם מעל פני הים".

הסדרה הושקה לראשונה ב 2006, על ידי כרמי לבנשטיין, שהייתה מנהלת השיווק של ברקן באותם ימים. הרעיון היה להציע את שלושת היינות כ"פלייט" במסעדות ואף תוכנן ועוצב לשם כך מנשא מיוחד, לשלוש כוסות. יינני היקב באותם ימים הסבירו, וההסבר הזה לעניות דעתי עדיין תקף, כי "הבנה אמיתית של הטרואר הישראלי נמצאת עדיין בחיתוליה. בקונטקסט הזה, ניצבת סדרת "אלטיטיוד" של ברקן כאחד הניסיונות הבולטים והעקביים להגדיר השפעה של טרואר באזור וזן נתונים. באזור חם כשלנו, הגובה, הוא גורם משמעותי ביותר, המשפיע על אותו אקלים. לכן, מצאנו שבידול היינות על פי גובה הכרמים היא גישה מעניינת ואינפורמטיבית ביותר."

Altitude +585 Cabernet Sauvignon, 2014
מופק מ 100% ענבי קברנה סוביניון מכרם יפה נוף בקיבוץ מנרה, בגובה 585 מטר מעל פני הים. התיישן 14 חודשים בחביות עץ אלון, חלקן חדשות. ייני ברקן מתארים יין זה כך: "צבע היין רובי אדום מבריק. באף עולות ארומות של שזיף אדום ודובדבן עטופים בניחוחות ירקרקים של עלי דפנה, אקליפטוס ונגיעות מנטה. גוף היין בינוני-מלא, הטאנינים מעודנים אך ממלאים את חלל הפה ונמשכים לסיומת פירותית, עם חמיצות נהדרת ונגיעות עץ אלון איכותי". לטעמי, היין עדיין נוקשה וצריך עוד זמן התבגרות בבקבוק וזה בהחלט עומד לזכותו, כי החומציות הבולטת והעפיצות שלו מלמדות על פוטנציאל השתבחות ממשי בשנים הבאות. אוהבי הסגנון הנוקשה יהנו מיין זה כבר עכשיו. לסבלנים, ואני ביניהם, אני ממליץ להמתין שנתיים שלוש. מחירו 120 ש"ח

Altitude +624 Cabernet Sauvignon, 2014
גם יין זה, כקודמו, מבוסס על 100% ענבי קברנה סוביניון, מכרם עלמה, בגובה 624 מטר מעל פני הים, אשר התיישן 14 חודשים בחביות עץ אלון צרפתיות, רובן חדשות. יינני היקב מתארים: "צבע היין אדום-בריק. ליין ארומות של שזיפים בשלים, נגיעות שוקולד, ליקוריץ ועשבי תיבול ים תיכוניים. גוף היין מלא ובעל טאנינים עוצמתיים, אך מאוזנים. תשלובת טעמי פרי אדום עסיסי ארוגים בעץ אלון איכותי ממשיכה לסיומת ארוכה ופירותית. לאחר הפתיחה, מומלץ להמתין כשעה או לחדרר את היין". המלצת הייננים לחדרר את היין היא אכן במקומה לדעתי. בעת הטעימה היין בהחלט השתנה במהלך שהותו כ 40 דקות בכוס (שלושת היינות נמזגו לשלוש כוסות, כך שניתן היה להשוות, להמתין ולטעום כל יין לאורך זמו). היין יבש מאד, מציג נוכחות של גוף בינוני על החך, כקודמו, נוקשה מעט, עם חומציות מודגשת, אבל אלו לא מעיבים על איכותו. להיפך, הם מלמדים על יכולתו להתיישן בכבוד ולהשתבח. מחירו 120 ש"ח.

Altitude +720 Cabernet Sauvignon, 2014
עוד קברנה סוביניו והפעם מכרם דובב בהר גורדים, בגובה 720 מטר מעל פני הים. התיישן 14 חודשים בחביות עץ אלון צרפתיות, רובן חדשות. מתואר ע"י יינני היקב כיין בעל "צבע ארגמן עמוק, ארומות שזיף ודובדבן שחור, מלווים בתבלינים מתוקים כגון קינמון וציפורן, עטופים כולם בנגיעות ירקרקות המזכירות אקליפטוס. בהרמוניה נהדרת, גופו המלא של היין וטאנינים אלגנטיים אשר עוטפים את החך, נמשכים לסיומת ארוכה, פירותית, עם נגיעות קפה קלוי ועץ אלון איכותי. יין זה נהדר לשתייה מידית, אך יוסיף להשתבח בתנאי יישון נאותים". מסכים בהחלט עם דברי יינני היקב, אך שוב, לטעמי ולדעתי, היין דורש זמן נוסף כדי להביע את עצמו במלוא הדרו. זה היה נכון גם לגבי יינות סדרת אלטיטיוד מבצירים קודמים, שהחזקתי במקרר היין שלי לאורך תקופה די ארוכה, יחסית ליינות ישראלים ונוכחתי שהיה כדאי לחכות. מחירו 120 ש"ח.



מודעות אחרונות בנושא: