התחדשות וקיימות בהרי גליל
  מאת רן בירון

שתף:
מיתוג מחדש ומחוייבות לקיימות ביקב הרי גליל.

לפני מספר ימים השתתפתי באירוע של יקב הרי גליל אשר התקיים במתחם נור ביפו. אירועים מסוג זה, כפי שאנו מכירים כבר שנים רבות, מתנהלים בדרך כלל סביב שולחן, כאשר היינן מנחה את הטעימה על פי סדר מסויים, מציג את היינות החדשים, מסביר את מניעיו לממסך כזה או אחר, מספר על מבנה הקרקע בכרם ועל תנאי מזג האויר בשנת הבציר הנידונה, מציין ניחוחות וטעמים שהוא מזהה ביין, מקשיב לתגובות הטועמים, שמח לענות על שאלות והערות ועובר ליין הבא.

להפתעתנו, לא כך הפעם. הנושא המרכזי היה המיתוג החדש של יקב הרי גליל, אשר מטרתו הוגדרה על ידי מנהלי היקב במשפט חד וקצר: "להוביל את חזון הבר קיימא כדרך חיים בכרמים, ביקב ובמפגש ייחודי עם הלקוח". המונחים Sustainable (בר קיימא) ו Sustainability (קיימות) חזרו פעמים רבות, באנגלית ובעברית, במהלך המפגש. המנכ"לית ענת לוי, היינן מיכה ועדיה ומנהל השיווק איל פרנקו, חזרו והסבירו, כל אחד במסגרת תפקידו ומשימותיו ביקב, את מחוייבותם לנושא זה.

המונח "קיימות" אינו משהו חדש אשר נחת פתאום, ודווקא בגליל העליון. הוא מלווה את האנושות כבר אלפי שנים, אבל תופס תאוצה יותר ויותר עם גידול האוכלוסיה בעולם, ההתחממות הגלובלית, התעשייה שמחזירה רעלים לטבע ועוד... פניתי לגוגל כדי למצוא הגדרה קצרה וקולעת, ונסחפתי לתוך ים ענק של הגדרות והסברים, מפילוסופיות תיאורטיות הזויות ועד המלצות מעשיות ברמה של פרטי פרטים.

החלטתי לחזור להגדרה של מנכ"לית היקב, ענת לוי, אשר מתייחסת ליקב הרי גליל: "העתיד שלנו ושל הדורות הבאים טמון בידינו, וזאת לא קלישאה. אנו נמצאים במקום ובזמן בו אנו יכולים להשפיע כדי לשפר את איכות חיינו ואיכות ילדינו. מתוך תפיסה זאת, יקב הרי גליל לקח על עצמו אין ספור פרויקטים להובלת חזון הבר קיימא כדרך חיים ביקב, בכרמים ובסביבה החברתית. אין ספק, שכארגון שחי ומתפרנס מאוצרות הטבע כמקור לחומר גלם מהותי, אך טבעי הוא לנסות לעשות את המקסימום כדי לשמור עליו, חי, בריא, חיוני ולאורך זמן".

אפשר כמובן ליישם הליך של קיימות ביקב, כמו בכל ארגון אחר, שנוטל על עצמו משימה כזאת, גם ללא מיצוב מחדש, אבל, מנהלי הרי גליל החליטו, והם עושים זאת בעקביות כבר כשנתיים, לשלב את כל האלמנטים של הקיימות יחד ולהביא זאת לידי ביטוי גם בתוויות חדשות ובלוגו חדש אשר משדרים את הזיקה לטבע ולהגנת הסביבה. עוד מסבירים אנשי היקב, "מהלך המיתוג מחדש מבטא את הערכים הירוקים על פיהם פועל יקב הרי גליל, החל מגידול הענבים ועד התוצר הסופי ומכירתו בנקודות המכירה, כל זאת באופן טבעי, בגובה העיניים ובמפגש משוחרר נטול יומרות".

הנראות החדשה, מסביר מנהל השיווק, איל פרנקו, "תבוא לידי ביטוי בלוגו חדש דינאמי ומיוחד, בעיצוב תוויות בקבוקים עם תקריבי אלמנטים מהטבע המעניקים תחושה אינטימית וחיבור לגליל העליון, ובשפה תקשורתית ייחודית, תחת המסר 'קרוב לטבע'. השקת התהליך באה לאחר קידום פרויקטים רבים בשנתיים האחרונות הבאים לידי ביטוי בטיפול בכרמים, בהתנהלות ביקב ומחוצה לו זאת כחלק מחזון היקב למצות את מקסימום התועלת מהמשאבים הקיימים לצד שמירה על איכות הסביבה לדורות הבאים כדוגמת הפרויקט המהפכני שהשיק יקב הרי גליל בשנה שעברה 'הרי גליל, יין מהחבית' פתיחה של 100 נקודות אשר ימזגו יין במזיגה ישירה כבר בשנת 2017".



פעילויות נוספות המחזקות את תפיסת הבר קיימא ביקב הרי גליל ניתן למצוא בהקטנת כמות מים הנצרכת משלב הכרם, בניית תוכנית להקטנת תלות הגפן בהשקייה, שימוש במינימום חומרים מזיקים, החלפת מיזוג אויר ביקב ממרכזי לממוקד, ייזום והקמה של פינות ירוקות ברחבי היקב, גידול עצמאי של ירקות ללא ריסוס, שימוש בחומרים ידידותיים בתהליך הייצור, מיחזור, החלפת אריזות לידידותיות לסביבה ועוד.

היזמה של יקב הרי גליל, מכובדת ומבורכת ככל שתהיה, היא טיפה בים, בתוך עולם גדול שצריך ללכת באותו כוון כדי להגיע להישגים גלובליים לטובת כולנו בהווה ולטובת הדורות הבאים בעתיד. כפי שהעולם נראה כיום, נדרשת אמונה עמוקה בצדקת הדרך על מנת לעמוד בעקביות במשימות שיקב הרי גליל נטל על עצמו. ענת, מיכה ואיל הביעו נחישות מוחלטת וראויים להערכה. עם זאת, יהיו שיטענו כי הצרכן הסופי, אשר מחזיק כוס יין בידו, טועם את הנוזל שבכוס ולא את תווית. הלא כן?

מידי פעם אני מציג את השאלה הזאת, ללא קשר לארוע הנוכחי, בפני ייננים וחובבי יין מובהקים בארץ ובעולם, כאשר מדובר בטעימה עיוורת לעומת טעימה גלויה. התשובות ברוב המקרים חד משמעיות. ציטוט של אחד מהם: "בהחלט כן. לתווית יש השפעה אדירה על מה שאתה טועם, גם פיזיולוגית, ההיסטוריה של המקום, האזור, היקב... אתה נותן כבוד להסטוריה, לטרואר. המח, הגוף, הריכוז ממקם אותך לתוך החווייה. אתה שותה את היין וגם את התווית".

במהלך המפגש, אשר הוקדש רובו ככולו לשילוב המחוייבות לקיימות במיתוג החדש של היקב, הוצגו לטעימה היינות החדשים בסדרת "הרי גליל" מבציר 2016, הראשונים אשר נושאים על גבם את התוויות החדשות, עם הלוגו החדש של היקב. יינות סדרה זאת הינם קלים, נעימים לחך, נועדים לשתייה בשנתיים הראשונות לאחר הבציר.



אהבתי מאד את הרי גליל לבן 2016, אשר מציג ארומות פרחוניות של פרי הדר וטעמי אפרסק ואגס, יין מרעננן, עם חומציות טובה וסיומת בינונית מלווה במתיקות מאופקת. הרוזה 2016 פחות הרשים אותי, קרוב לוודאי עניין של טעם אישי. לעומת זאת נהניתי מאד מיין הסירה 2016 שהצטיין בניחוחות שזיף שחור ובטעמי פרי דחוס, בליווי מתיקות קלה, חומציות מרעננת וסיומת נעימה. השניים הנוספים שטעמתי, המרלו 2016 והקברנה סוביניון 2016, הציגו גוף בינוני, כיאות ליינות אדומים קלים, עם מאפייני הזנים. במרלו חשתי ירקרקות מאופקת, חומציות מודגשת וסיומת בינונית. הקברנה הציג הרבה פרי ומתיקות מאופקת.

נאחל ליקב הרי גליל הצלחה מירבית במשימה המבורכת שנטל על עצמו. לחיים!
לכל הכתבות     הוסף תגובה
שתף: