עולם האלכוהול
  מאת עמית לביד

שתף:
תערוכת האלכוהול הראשונה בישראל. 3-1 ביולי, היכל נוקיה, ת"א.
"בכל צורות השתייה שלה, הפכה הוודקה לספיריט הנצרך ביותר בעולם וגם אצלנו."
"הוודקה הנושאת את שמו של המיליונר האמריקאי דונאלד טראמפ וגם מותגים המוכרים מעולם אופנת העילית כרוברטו קוואלי. "
"ניתן לומר שבכל נקודה בה יש אירוח קולינארי של קהל, קיימת התפתחות בולטת של מחלקת האלכוהול ותפריט המשקאות."
"התפתחות מחלקות האלכוהול ברשתות השיווק היא בבועתו של הצרכן הישראלי. "
"מערכות כגון "BarVision" ו "E-Bar" המונעות מזיגת יתר ומאפשרות לבעל הבית ולמנהלים שליטה על מה שנמזג. "

תערוכת BARMAN'S 2008 היא הבמה המרכזית השנתית בה ניתן להתרשם ממגוון המותגים, מהחידושים ומההתפתחויות בעולם האלכוהול. במסגרת התערוכה תוכלו לפגוש מותגי אלכוהול ותיקים ומובילים לצד כהילים חדשים שרק עושים את צעדיהם הראשונים בזירה הישראלית.

שוק האלכוהול המקומי עובר כיום שינויים רבים שמקור חלקם בשינויים הגלובליים בענף המשקאות והמותגים.
בשורות הבאות ננסה לנקוב בתופעות המאפיינות את זירת האלכוהול הישראלית, עם קריצה גם אל הזירה הגלובלית והשפעותיה, הן מסחרית והן תרבותית.



וודקה – מלכת הבר
למרות כל התלונות על צריכה נמוכה של משקאות אלכוהוליים ע"פ הנתונים השנתיים לצריכה לנפש, ישנו משקה אחד בו אנו לא מביישים בצריכה שלו שום מדינה קומוניסטית במזרח אירופה. הוודקה... כ- 6 מיליון בקבוקים בשנה האחרונה.
בכל צורות השתייה שלה, הפכה הוודקה לספיריט הנצרך ביותר בעולם וגם אצלנו.
הדבר הזה מוכר לנו כבר תקופה, מה שפחות מוכר הוא הופעת מותגי יוקרה בתחום הוודקה וביסוס נתח שוק הולך וגדל. מותג וודקה כזה מכונה "סופר פרימיום" או "אולטרה פרימיום".
בין השמות המוכרים: הגרייגוס הצרפתית, LEVEL של אבסולוט, "עלית" של סטוליצ'נייה, בלוודיר הפולנית, ואן גוך ההולנדית, סינגל אסטייט של וויברובה (הבקבוק שזכה באין סוף פרסי עיצוב), LEX של נמירוב, "פלטינום" של רוסקי סטנדרט, הוודקה הנושאת את שמו של המיליונר האמריקאי "דונאלד טראמפ" וגם מותגים המוכרים מעולם אופנת העילית כ"רוברטו קוואלי".
מחירן הגבוה של הוודקות הנמנות על קבוצה זו גורמת לתהייה האם מדובר במוצרים כל כך איכותיים שמחירם אמור לעלות כמו וויסקי סקוטי משובח בן 10 שנים או שמדובר בתהליכי מיתוג יעילים במיוחד.
בכל זאת בהרגלי הצריכה של הוודקות הללו לא ניתן לפקפק והם מציאות איתנה במחוזותינו, מציאות בה לקוח בבר מוריד שוט קפוא בחמישים שקלים, ובאותו הסכום קונה הלקוח הסמוך וויסקי איכותי או ברנדי ומתענג עליו דקות ארוכות.


גם המסעדנים מבינים
ניתן לומר שבכל נקודה בה יש אירוח קולינארי של קהל, קיימת התפתחות בולטת של מחלקת האלכוהול ותפריט המשקאות.
המגמה הזו בולטת כיום במסעדות רבות שהגדילו את תפריטי היין שלהם ואת תצוגת האלכוהול, שבמקביל הן מגוונות את רשימת הקוקטיילים והמשקאות הייחודיים למקום. הדבר תקף מבתי קפה המגדילים את סל המשקאות האלכוהוליים שלהם והופכים למקום בילוי ועד למסעדות שף שבונות במרכזן בר גדול עליו יושבים ונהנים משתי עולמות (מזון ומשקה) המשלימים חוויה קולינארית שלמה.
ברור שמקור חלק מההתפתחות הוא בחזון היזמים והמסעדנים החוזרים מעבר לים עם רעיונות שמקורם בבירות העולם, אולם לא ניתן להתעלם מדרישתו של הקהל למוצר איכותי יותר ולמגוון רחב יותר בתחום המשקאות, קהל המבקש לחוות ריגוש ועניין, כמו בצלחתו כך גם בכוסו.


התרחבות בייצור המקומי ופריחה ביבוא
ממזקקות וודקה וערק מקומיות, דרך גדילת כמות מותגי הבירה ובירות הבוטיק בייצור ישראלי ועד להופעת אין ספור יקבי בוטיק. שוק האלכוהול היצרני הולך ותופס מקום משמעותי על מפת הצריכה המקומית.
נוסיף למציאות הישראלית את כל חברות היבוא החדשות בתחום האלכוהול שהצטרפו לשוק יבוא לא קטן מלכתחילה ובסה"כ קיבלנו התרחבות אדירה של היצע ומגוון המאפיינים שוק מערבי תחרותי.
כמובן שקיימת חלוקה נושאית בין החברות מבחינת התמחותן וכמובן שחלקן מתמחות במגזרי צרכנים באופן מובחן, אך בשורה התחתונה אנו עדים לפריחה של הענף מבחינת האפשרויות הנפתחות בפני הלקוח. הלקוח היום יכול לבחור צ'ויה או סוצ'ו מהמזרח כשבמדף הסמוך מוצבת שמפנייה צרפתית ולאחריה וודקה מרוסיה, אוקרינה או כמעט מכל מקום אחר בעולם.


תנודות המותגים
רובנו לא יודעים, אך שוק המותגים העולמי עובר בשנים האחרונות שינויים דרמטיים שמקורם ב"מסעות הקניות" שעורכים הקונצרנים העולמיים הגדולים בקרב יצרנים וחברות קטנות ובינוניות. השוק העולמי הופך להיות ריכוזי ואוליגופולי מרכישה לרכישה.
כל מהלך כזה הוא דרמטי ומורט עצבים לכל יבואן ישראלי שעלול לאבד בין רגע את מותגיו החזקים שעליו מתבססת חברתו. מותגים אותם טיפח במהלך השנים עד שהגיעו לכדי מיתוג בתודעה של צרכניו, אותם הוא עלול לאבד לחברה מתחרה בין לילה.
אנו שומעים רכילות רבה וספקולציות מכל קצוות התעשייה ונראה שבסופם של "עריקות" המותגים יהיו זוכים ומפסידים כמו בכל התמודדות.
כצפוי, גם אצלנו היו לאחרונה כמה רכישות שבצעו חברות גדולות ונראה שלא הולך להיות משעמם כלל.


רשתות השיווק – בבואתו של הצרכן
התפתחות מחלקות האלכוהול ברשתות השיווק היא בבואתו של הצרכן הישראלי.
כאשר אני נשאל על העדפותיו של ישראל ישראלי, אני משתדל שלא להביא דוגמאות מתוך המציאות בא אני פועל - מציאות המסעדות והברים. במקום זה אני בוחן את המתרחש ברשתות השיווק. אלו קרובות ככל הניתן לצריכה היומיומית אל המקרר שלנו ומעידות על הרגלים אמיתיים המחלחלים בקרבנו בכל הקשור בצריכת מוצרים צריכה ופנאי.
נכון להיום, בכל מרכול שכונתי ניתן למצוא מדף אלכוהול ויין. ישנם סופרמרקטים בהם המחלקה הזו מפותחת במיוחד ואף מעוצבת. נדמה שאת המגמה של התפתחות מחלקת משקאות חריפים גדולה בעולם הקמעונאי החלה בארץ רשת טיב טעם שמחזיקה בסניפיה עולם של משקאות מיובאים ומקומיים לצד מוצרי צריכה מוכרים ומציעה חווית קנייה משכנעת שלא נופלת מזו של חנויות יין רבות.
ואם הזכרנו חנויות יין, הרי שאלו נפתחות כפטריות אחר הגשם (רשת WINE&MORE , דרך היין, החנות של הסקוטית בנמל ועוד ועוד). ולנו לא נשאר אלה לברך ולהסיק כי גם סל קניות האלכוהול של הצרכן הישראלי השתנה מאוד מכפי שהיה לפני שני עשורים.


הזירה המבעבעת תוססת
מה כבר לא נאמר השנה על עליית קרנו של הגזוז שביינות, אולם מה שלא נאמר לא רמז על כמויות המבעבעים שנשפכו פה בשנתיים האחרונות. אז נכון שהמיסוי ירד ונכון שאנו מדינה חמה שנזכרה מאוחר יחסית עד כמה המשקה הצונן הזה מתאים לה, ונכון שהוא מתאים לכל הישראלים שמחשיבים את עצמם אוהבי החיים הטובים, כפי שרק כוס מבעבע יכולה לבטא. למרות כל אלו העלייה בצריכה בעשרות אלפי אחוזים הדהימה אפילו את החובבים המושבעים של הבועות הקטנות.
כיום כל יבואן שמחשיב את עצמו מחזיק ארסנל של יינות מבעבעים. מיינות נתזים פשוטים ליום יום, דרך יינות מבעבעים מארצות מקור שונות ועד למותגי שמפנייה יקרים ביותר.


בירות בוטיק בייבוא ובייצור
התרחבות והתגוונות עולם הבירה היא תופעה נוספת ומבורכת במחוזותינו. החל מיצרני בוטיק מקומיים שמוציאים תחת ידם כמה בירות מפתיעות (כבר טעמתם "הגמל המרקד"?) ועד ליבואני בוטיק המביאים לנו בירות מעניינות מקצוות הגלובוס (הבירה הבלגית "לה שוף", למשל) ואף המותגים המיוחדים המיובאים ע"י שני המונופולים בשוק המוגזים וע"י יבואנים נוספים. כולם יחד מצטרפים לחגיגה ההולמת שוק קולינארי הולך וגדל שהופך מעניין ומסעיר גם בתחום החשוב הזה, שוק הבירה.


משקאות אנרגיה
בניגוד לתחזיות שניבאו לו תהילה קצרה בהגעתו לארץ, פרח משקה האנרגיה אל מימדים דמיוניים של צריכה ותחומי חיים. שוק משקאות האנרגיה מציג יציבות רבה הנובעת משימושים רבים ושונים בו הוא נצרך. ממשקה הנמצא בחדרי כושר, דרך היותו חביב הסטודנטים ממעיטי השינה ועד לזירה העיקרית שלו, חיי הלילה, בה הוא משתף פעולה עם הטרנד הגדול – הוודקה – ותורם למספרים שציינו קודם אודות היקפיה.
אמנם רד בול וXL לא לבד, אך הם בהחלט השמות המוכרים לכל חובב של המשקה.


טרנד משקאות הבריאות
למרות שעוד מוקדם להעיד ולמרות שאלכוהול בחלקו לא מוזכר בנשימה אחת עם מיץ עשב החיטה, משקה יוגורט או משקאות בריאות וויטמינים אחרים, אנו חשים את עולם הצריכה הבריאה על פיתחה של תעשיית האלכוהול.
אכן מחקרים רבים הוכיחו את הסגולות שביין אדום וישנם משקאות אלכוהול נוספים המיוחסים להם סגולות בריאותיות, אך בזה אין די.
אני מאמין כי בעתיד הלא רחוק יפרחו משקאות שסגולותיהם וטבעיותם תוכח אל מעבר לכל ספק, מעבר לתקנים הבטיחותיים של מכון היין הישראלי.
בעולם בו מעורבות הצרכן הולכת וגוברת, נדמה שהדבר הוא בלתי נמנע.


הטכנולוגיה בשרות הברמן
כשמסתובבים בברים בעולם, לעיתים רואים את הברמן מוזג דרך טבעת מוזרה עם חוט טלפון, או אפילו דרך "אקדח משקאות" כמו זה שיש למוגזים. לעיתים המזיגה נראית תמימה לחלוטין אך פיית המזיגה משדרת אל מחשב האוגר את הנתונים על המזיגות שביצעו הברמנים. מדובר במערכות לתיעוד, ניהול ומדידת אלכוהול.
ברור לי שבארץ הצ'ייסרים הנצחית מדידה של אלכוהול היא מילה גסה וישנם ברמנים שפיתחו את שיטת "המזיגה החופשית" בספירה של משחק מחבואים. אולם במקומות רציניים בהם נמזג אלכוהול רב וישנו רצון לתיעוד ושליטה במתרחש, מותקנות מערכות כגון "BarVision" ו "E-Bar" המונעות מזיגת יתר ומאפשרות לבעל הבית ולמנהלים שליטה על מה שנמזג. שתי החברות האלו יציגו ב-BARMAN'S 2008 – כך שתוכלו להתרשם מהטכנולוגיה במסגרת התערוכה.


* עמית לביד הוא יועץ בכיר בתחום האלכוהול, ומפעיל במסגרת התערוכה את "DUTY Tel-Aviv" – חנות האלכוהול ביציאה מהתערוכה (מחירים סיטונאיים).
לכל הכתבות     הוסף תגובה
שתף: