אשכול הזהב 2007

מאת מערכת האתר | 07/10/2017

ערב ההצדעה ליינות ישראל שסיכם את תחרות אשכול הזהב היה מפגן של עוצמה. היין המקומי תופס מקום חשוב יותר ויותר בתרבות הישראלית. הכמות האיכות והמגוון שנמזג מבקבוקים מתוצרת הארץ הביאו את ענף היין למקום שלא היה בו מעולם והיד המוזגת עודנה נטויה.

יותר מארבע מאות אורחים מהליבה של תעשיית היין שלנו ומהמעגלים הסובבים אותה הגיעו למלון דויד אינטרקונטיננטל בתל אביב כדי להצדיע ולפרגן. תחרות אשכול הזהב הולכת וממצבת את עצמה כעמוד תווך בעולם היין הישראלי. בשנה החמישית לקיומה היא הייתה גדולה מתמיד. 254 יינות מ 59 יקבים – גידול של יותר מעשרים אחוזים לעומת השנה שעברה סיכמו את ההתפתחות הגדולה שעובר הענף. מארגני התחרות, שעמדה השנה בסימן דרכי היין של ישראל, הצליחו לתת במה לחידושים שמתקיימים כאן ללא הרף והוכיחו שהיין הישראלי תוסס מתמיד.

את האירוע כיבדו בנוכחותם גם שלושה שרי ממשלת ישראל. שר החקלאות שלום שמחון אמר שמשרד החקלאות רואה חשיבות רבה בהמשך חיזוקו של ענף גפן היין "ענף היין מסתמן כמקור פרנסה חשוב עבור תושבי המרחב הכפרי וקידומו עולה בקנה אחד עם מדיניות פיתוח הכפר שמובילים משרדי החקלאות והתיירות. דרכי היין מהוות אטרקציה תיירותית והן הדוגמה המוצלחת ביותר לשילוב בין חקלאות, יזמות, תעשייה, תיירות כפרית ומדיניות שמירת השטחים הפתוחים".

השר הרצוג שהיה עד לאחרונה שר התיירות שענף היין קרוב לליבו גאה בתעשיית היין הישראלית "בתקופתי כשר תיירות קידמתי את תיירות היין וגם עכשיו הפעולה הזו נמשכת. ישראל מציגה אתרים מרהיבים ויינות איכותיים שמוציאים לישראל שם טוב בכל העולם".

"יין איכותי יכול להיות כלי חשוב להציג את ישראל ולמשוך אליה קהל מכל העולם" אמר גם שר התיירות החדש יצחק אהרונוביץ בנאומו הפומבי הראשון. "בנייתו והחדרתו של מוצר תיירותי חדש הוא תהליך ארוך אנחנו נמצאים בתחילתו של תהליך זה ואולם אין לי ספק שבסופו יגיעו תיירים רבים לראות את יופיים של אתרי היין ושל היקבים הרבים בארץ. מגזר תיירותי זה יסייע לנו להגדיל משמעותית את ההכנסה מתיירות ויקדם את פיתוח הפריפריה. התברכנו בתעשייה יפה וצומחת ואנחנו יכולים להיות גאים בתעשיית היין הישראלית".

את ארוחת הגאלה הכינו שפים מהמובילים בארץ: מאיר אדוני מ"כתית", אביב משה ממסעדת "מסה", רונן דוברת בלוך ממלון "הרודס" באילת וחיים טיבי מ"מוסקט" הגלילית. עשרים וארבעה יינות שונים הוגשו בערב הזה ולקחו את האורחים אל דרכי היין של ישראל מסע שנמשך ליד השולחנות בין טונה אדומה צרובה עם חציל שרוף וקציפת חציל שבמנה הראשונה עבור דרך כתף טלה על עדשים שחורות קונפי שומר ופול ירוק ברוטב מרסלה ואניס של המנה העיקרית ועד מרק קוקוס טפיוקה עם פירות אקזוטיים של המנה האחרונה.

 

גם השנה כל הרווחים שהניב האירוע נתרמו לקהילה, הפעם לעמותת "קרן ילדים שלנו" במרכז שניידר לרפואת ילדים. כ-150.000 השקלים שהועברו לעמותה התקבלו מתרומות נדיבות של היקבים הזוכים, ממכירת הכרטיסים (כל אורח שילם שלוש מאות וחמישים ₪) ומהמכירה הפומבית המסורתית.

על השולחן הארוך שבצד האולם הוצגו לראווה בקבוקי המגנום הממוספרים והרוכשים הניחו לידם את הצעות המחיר שלהם. בכך נחסך התהליך המייגע של המכירה מעל הדוכן. יינות רבים זכו להערכת הרוכשים ונמכרו במחירים שמעל אלף ש"ח כך קברנה סובניון מרגלית 2002, דבל מגנום קברנה סובניון ירדן 2001, דבל מגנום יראון הרי הגליל 2000, מגנום קברנה סובניון רזרב 2004 של יקב פלם ועוד.

השאטו גולן מגנום קברנה סובניון 2004 שלווה בפוסטר חתום של האומן מאיר פיצ'חדזה נצפה בידיו של ג'סי בודק והגדיל לעשות גל שחם שרכש תמורת כמה אלפים טובים את המגנום של יער יתיר 2002 ואת המגנום לימיטד אדישן 2003 של כרמל ופתח את שניהם ליד השולחן ה"שמח" שבפאתי האולם "לא חשוב היין העיקר המטרה" אמר לנו.

את האירוע הפיק סטודיו בן עמי ואת הפרסים חילקו יושבי הראש המשותפים של התחרות, מר חיים שפיגל ועו"ד נחמן כהן צדק. כהן צדק מציין שהיינות מראים על שיפור עצום באיכויות. הוא הדגיש שהכול נעשה בצורה מדויקת ותחת פיקוח הדוק – תמיד יש זוכים ומפסידים הוא אמר לי דקות ספורות לפני שעלה אל הבמה להכרזה על הזוכים.

חיים שפיגל מרשת מלונות דן גאה במפעל הזה "זו הייתה חגיגה בלתי רגילה של ענף היין שהוא מהבודדים שיכול להעביר ערב של חמש שעות באווירה מקצועית מצוינת, פרגון הדדי והערכה אישית ומקצועית". עם זאת הוא חש שהגענו אל קו פרשת המים ביחס שבין כמות יקבי הבוטיק במדינה למה שהמדינה יכולה לקלוט "עכשיו צריך להמשיך ולעבוד על ההשבחה".

"אשכול הזהב" מספקת לצרכני היין הישראלים, המלצה חשובה ובלתי תלויה. כאן לא נתנו ציון ליין, הטעימה הייתה השוואתית והפרסים הוענקו ליין הטוב מסוגו. בפורום השופטים היו יותר משלושים טועמי יין מנוסים ואת כל אחת מעשרים וארבע הקטגוריות שפטו בממוצע בין שבעה לעשרה שופטים: ייננים, מלצרי יין, סוחרים, עיתונאים, אספנים וחובבים "כבדים" בקטגוריות בהם נשלחו יינות רבים עלו לגמר ששת היינות הטובים ביותר ומהם נבחרו המנצחים.

והזוכים הם…
בזה אחר זה הוכרזו הזוכים. הפרסים למקומות השני והשלישי ניתנו לזוכים במקום מושבם. זוכי מדליות הזהב עלו לבמה, קיבלו את הפרסים ותרמו כל אחד בתורו סכומים נכבדים.

התוצאות השנה היו כמעט צפויות ולא נרשמו הפתעות מרעישות. היקב שגרף הכי הרבה מדליות בצבע זהב הוא תבור: סוביניון בלאן גיר 2006, רוזה – קברנה פרנק חרסית, מרלו בזלת בקטגוריית היינות האדומים עד 69 ש"ח ושרדונה 2006 בקטגוריית היינות עד 49 ₪. אורן סלע מנכ"ל יקב תבור: "אני מתרגש, אצלנו לא יודעים לדבר יודעים לעשות, שמתאמצים במשך שנים אז מגיעים ואני שמח שזו התוצאה".

מתוך שמונה המדליות בהם זכו יקבי כרמל בלטו שלש בצבע זהב: יוהנסברג ריזלינג בקטגוריית הלבנים הארומטיים ושני היינות מכרם קיומי – בקטגוריית שירז וגם בקטגוריית קברנה סוביניון היוקרתית, ליאור לקסר היינן של כרמל טוען שכשאומרים עבודה קשה משתלמת זו אינה קלישאה. "יין גדול עובר באלף צמתים מהכרם והענבים ועד החביות והבקבוקים וכשהכול מסתנכרן זוכים בהכרה ובהערכה. ביקב גדול שמייצר 15 מליון בקבוקים בשנה זו עבודה מאומצת של כל הצוות."

לשלשת יינות יקבי רמת הגולן שזכו השנה בזהב זו לא הפעם הראשונה: הגוורצטרמינר ניצח גם באשכול הזהב 2005, הפינו נואר מסדרת ירדן זכה בזהב גם בתחרות אשתקד, וה"הייט'ס ווין" הוא הזוכה הנצחי בקטגוריית יינות קינוח – באמתחתו כבר שלש מדליות זהב משנים קודמות – והוא היין המעוטר ביותר מאז היווסדה של "אשכול הזהב". ובכלל, ברמת הגולן המצוינות היא לא דבר חדש והיא מלווה את העשייה של היקב כבר למעלה משני עשורים.

הויונייה 2005 והרייטון 2003 הביאו את שתי מדליות הזהב מתוך הארבע של יקב אמפורה. גיל שצברג היינן מקבל אותן כמחמאה גדולה "הייתי גם בין הטועמים ולא שפטתי כמובן יין בקטגוריות שבהן התחריתי אבל אני יודע ומעיד שהכול נעשה בצורה מקצועית והוגנת. המפקחים שמרו ממש כמו משגיחים בבחינות בגרות".

ביקב ויתקין מאוד מרוצים מארבע המדליות שלהם ובמיוחד מהזהב שהביא הקריניאן 2004.

בעוד המאוכזבים עזבו את האולם במהירות נשארו הזוכים המאושרים למצות את רגעי האושר. אומר רועי יצחקי מיקב טוליפ שחוזר הביתה עם מדליות זהב עבור מוסטלי שירז ומוסטלי קברנה פרנק – "גרפנו שלושה פרסים חשובים מאד וזו גושפנקה עם חותמת. מכאן אנחנו צועדים קדימה ממשיכים לעשות יין טוב ולתרום לקהילה והכי חשוב – קמים עם חיוך בבוקר."

מדליות זהב נוספות יקשטו את הקירות ביקב ססלוב (מרלו אביב 2005), סומק (שרדונה 2004), לבונה (אביהו פורט), אליגוטה (מרלו 2005), כפיר (סירה פטיט סירה 2005), רמים (ברברה פסגות 2003), עמק האלה (שרדונה 2005), בן זמרה (קברנה רזרב 2005), עגור (קסם 2004), יפתחאל (פטיט סירה רזרב 2005) ותניא (הלל 2005).

לסיכום האירוע בחרנו את מילותיו של יורם כהן מיקב תניא: "אני אוהב את כל הילדים שלי חלק זוכים להכרה וחלק פחות, בסוף היום אם השמש מכה בך או מאירה לך תסתובב אליה ותגיד תודה תאהב את החיים ויאהבו אותך זה כל הסיפור. "