ביקורת על הסרט HOLY WINE

מאת ערן פיק | 24/03/2021

באחת הסצנות החזקות בסרט Mondovino , סרט תיעודי על הגלובליזציה של היין, רואים את מישל רולאן, יועץ יין בינלאומי,  נוסע במכונית ומדבר עם אחד הלקוחות שלו. תוך כדי נסיעה רולאן מצחקק בקול רם וגס ונותן עצות יינניות כאילו היו חלק ממתכון עשיית יין אנטי טרואריסטית. בסרט, שלטעמי הינו אחד מהסרטים התיעודיים הטובים שהופקו על יין, רולאן לוהק לתפקיד הרשע. את תפקיד האיש הטוב משחק הובר דה-מונטי, יינן מפורסם מבורגון, שמקדש את תפיסת הטרואר. המציאות מורכבת קצת יותר, ודה-מונטי כנראה לא מלאך ורולאן אינו השטן (בהקשר הטרואריסטי כמובן). אם היו מצלמים סצנה ארוכה בה רולאן ודה-מונטי יושבים בארוחת ערב ומדברים על נושא הטרואר, אני בטוח שהיו מצליחים להגיע למספר הסכמות. הסרט יצר דיכוטומיה בכדי ליצור עניין.

לפני מספר ימים ראיתי את הסרט התיעודי החדש על יין ישראלי, HOLY WINE. רון שי (SNOW), יוצר הסרט, הפיק סרט מהמם ומעורר מחלוקת. במרכז הסרט עומד הקונפליקט על ייצור יין כשר בישראל. בכל סרט תיעודי טוב עומד קונפליקט מרכזי, וברוך השם, כמות הקונפליקטים שיש לנו בארץ יכולה להעסיק במאי קולנוע רבים. אפשר ליצור סרט על ייצור יין ביהודה ושומרון, ייצור יין תחת הנזקים הרגולטורים, על המאבק ההרואי וכמעט האבסורדי של יצור יין בישראל בכלל. רון בחר להתעסק בנושא הרגיש של הכשרות ביין, וטוב שהעלה את הנושא המודחק על סדר היום.

בחלק הראשון של הסרט תעשיית היין הישראלית מתגלה במלוא תפארתה. נופים יפים, היסטוריה מעניינת, אנקדוטות פיקנטיות, סיפור ששווה לספר ושיש במה להתגאות בו, גם עבור אנשי היין בישראל ובעיקר עבור חובבי היין בעולם. חשבתי שאני מכיר את ההיסטוריה של היין הישראלי מכל היבטיו, אבל למדתי מהסרט רבות על ההיסטוריה הקצרה והרחוקה של יין בישראל.

החלק השני של הסרט מציף את הדילמות של ייצור יין כשר בישראל: טוב ליהודים? האם הכשרות היא הכרח? האם היא עוזרת ליקבים ביצוא יין לחו"ל או פוגעת בנו ביכולת לפרוץ לשווקים שאינם כשרים? האם ייצור יין כשר פוגע באיכות היין? האם יצור יין כשר מפלה בין אוכלוסיות שונות? מיהו יהודי? בכל השאלות האלה ליוצר הסרט יש דעה והוא מביע אותה לאורכו של הסרט. קל לנחש מי הם הטובים ומי הם הרעים לפי דעתו של SNOW. זה בסדר גמור,זהו סרטו האישי ומותר לו.

החלק השני של הסרט לטעמי נערך בצורה פחות מוצלחת מהחלק הראשון. בלי קשר לדעות המופיעות בחלק זה, היה אפשר לבצע את העריכה באופן זורם ותכליתי יותר. אני מנחש שרוב הצופים יצאו מבולבלים מהסרט ועם מסרים סותרים.

SNOW אינו שופר של תעשיית היין הישראלית. ניכר שהחליט ליצור את הסרט מאהבה אמיתית ליין ישראלי וגם מכעס מסוים על ההוויה הקיימת. אני שמח שהוא הפיק סרט מורכב ולא סרט יח"צ סתמי, אך לדעתי, יכול היה לספר את סיפורו של הסרט בצורה חדה יותר מבלי לאבד מאומה מביקורתו האישית, המורכבות של הסרט והעניין אצל הצופים.

בסרט Mondovino, יוצר הסרט ג'ונתן נוסיטר, היה נוכח פיזית בסצנות רבות. SNOW החליט לא להיות נוכח בסרט שלו. גם את קולו איננו שומעים במהלך הסרט. אך הוא נוכח רעיונית בכל פריים בסרט האישי הזה שללא ספק שווה צפייה.

הסרט מוקרן בימים הקרובים בפסטיבל הסרטים של סונומה, ניתן לרכוש כרטיסים בקישור המצורף – https://bit.ly/3d368mD

גילוי נאות – אני יינן ישראלי שמייצר יין כשר ומופיע בסרט מדי פעם.