גאיה מיקב גאיה בקרה בישראל

מאת רן בירון | 23/10/2011

ישראל, כנראה, איננה עדיין "אימפריית" יין. גם הצריכה השנתית, עדיין מדשדשת, אי שם בתחום הליטרים הבודדים לנפש, אבל מבחינת האורחים רמי המעלה, ממיטב היקבים בעולם, אשר ביקרו בארץ והטעימו את יינותיהם במהלך השנה האחרונה, אנחנו כבר ממש מוקד עלייה לרגל. חוויתי מפגשים מרתקים עם אורחים מארגנטינה, מצ'ילה, מצרפת, מאיטליה, ולמיטב ידיעתי, צפויים ביקורים נוספים בקרוב.


גאיה (שם פרטי) גאיה (שם משפחה) עם קובי שקד

במסגרת ביקורים אלו ביקרה בארץ לפני כשבועיים הגברת גאיה גאיה (Gaia Gaja), ביתו של ידוען היין האיטלקי המפורסם, אנג'לו גאיה, העומד בראש גולת הכותרת של פיימונט, היקב GAJA, אשר יינותיו משווקים בארץ על ידי שקד/דרך היין.
אני חייב להודות, כי בשני סיורי היין, שערכתי בפיימונט, לא הצלחתי להתקבל לביקור ביקב זה (היו הצלחות אחרות…), אבל מפגש הטעימות עם הגברת גאיה גאיה בארץ בהחלט פיצה על כך, ובגדול.

אנג'לו גאיה – הכוכב של פיימונט במאה העשרים
ובכן, מי הוא אותו אנג'לו גאיה?
הבעלים והנשיא של יקב גאיה נולד בשנת 1940 באלבה (עיירה בין ברברסקו לברולו), דור רביעי לייננים בפיאמונטה. אנג'לו למד במכון ההכשרה לייננות באלבה, אותו סיים בשנת 1960 בתואר יינן וזכה לתואר מאסטר בכלכלה מאוניברסיטת טורינו. אנג'לו נמנה על קבוצה חלוצית קטנה ויוקרתית של ייננים, שהובילה את מהפכת היין באיטליה, הוא שבר כמה מחסומים קשיחים בנוף תעשיית היין בפאימונטה. כבר בשנתו הראשונה ביקב הוריד אנג'לו גאיה את היבולים באופן דראסטי וכן בחר שלא לרכוש ענבים ממגדלים חיצוניים אלא רק להסתמך על הכרמים של המשפחה. צעד זה הביא לכך שיקב גאיה חזר לייצר יינות ברולו רק בשנות השמונים לאחר שכל הכרמים בבעלות המשפחה היו מרוכזים באזור ברברסקו בעת ההחלטה להתמקד בכרמי המשפחה.

בין היתר היה אנג'לו גאיה הראשון באזור שהשתמש בזני ענבים בינלאומיים כגון קברנה סוביניון, מרלו, סירה וכן שרדונה וסוביניון בלאן. מעבר לכך בחר אנג'לו גאיה ליישן יינות בחביות עץ אלון צרפתי (225 ליטר) לצד החביות הסלבוניות גדולות הממדים שהיו בשימוש עד אז בפיאמונט. אנג'לו גאיה היה בין החלוצים גם בייצור יינות כרם יחידני. עד לשלב זה המסורת הייתה לייצר יינות בלנד בין כרמים ואזורים בברברסקו (או ברולו) ולא היה דגש כלל לטרואר ולכרמים השונים ולאופי המיוחד של כל כרם.

בדיעבד, שינויים אלו נראים הגיוניים ומתבקשים אך בזמנים ההם, בכדי לבצע שינויים במסגרת הקשוחה והמסורתית של תעשיית היין בפיאמונט, היו דרושים תעוזה ויכולת להתמודד אל מול התנגדויות תקיפות מחוץ ומבית. חדשנותו ואיכות יינותיו מיקמו אותו כאחד הייננים המרתקים והמוערכים באיטליה ובעולם כולו.

בנוסף לכך, אנג'לו גאיה שם לעצמו כמטרה, להעביר את הניסיון הרב שרכש כיינן בפיאמונט, לטוסקנה. הוא חקר רבות את תנאי האקלים והקרקע באזור בולגרי והחליט להקים בבולגרי יקב חדש שיהווה אתגר גדול בעשיית יינות איכותיים מזני ענבים חדשים. בשנת 1996 רכש 600 דונם כרמים: בעיקר קברנה סוביניון ומרלו ומעט קברנה פראנק וסירה. ביינות היקב ניתן למצוא פרי מאוד בשל ומרוכז עם חומציות מאוזנת והם משקפים את הטרואר של בולגרי. ביקב מייצרים 3 יינות שונים, פרומיס, מגארי וקא'מרקנדה, כל אחד מהם בדרכו שלו מבטא את הטרואר של בולגרי.

רשמי הטעימה של יינות GAJA, בהנחיית הגברת גאיה גאיה

Camarcanda Promis Bolgheri IGT 2008
מבוסס על 55% מרלו, 35% סירה ו 10% סנג'ובזה. מעלה ארומות בושם פרחוני נפלא, אשר מוביל לטעמים פירותיים עוצמתיים על גבי החך, בליווי חומציות מודגשת, מרעננת, וטאנינים מרוככים. סיומת ארוכה נעימה. ממסך לא שגרתי, אבל בהחלט מענג. מחירו ברשת "דרך היין" 190 ₪.

Camarcanda Camarcanda Bolgheri IGT 2006
גם יין זה, כקודמו, מקורו בבולגרי, שבמערב טוסקנה. מבוסס על 50% מרלו, 40% קברנה סוביניון ו 10% קברנה פרנק. כמעט ממסך הגדה הימנית של בורדו, אבל בעל אופי טוסקני מובהק, יין מורכב ומרוכז, בעל ניחוחות עוצמתיים יחד עם טעמי פירות חזקים במיוחד, חומציות גבוהה, מרעננת וטאנינים רכים ברקע, באיזון מושלם. מחירו 549 ₪.

GAJA Sito Moresco, Langhe DOC 2009
חזרנו לפיימונט, לאיזור הגידול LANGHE, אבל עדיים ממסך שהנביולו מהווה בו רק 35%. עוד 35% מרלו ו 30% קברנה סוביניון. יין צעיר, צבעו ממש סגול, מעלה ניחוח בשומת פרחונית, אשר מוביל לפירותיות עוצמתית על גבי החך, שילוב בעניין של מורכבות הנביולו יחד עם העדינות של הקברנה והמרלו. יין מאד מאוזן, נעים לחך ובעל סיומת ארוכה מרעננת. מחירו 190 ₪.

GAJA Da Gromis Barolo DOCG 2005
כאן אנחנו כבר ממש בפיימונט. 100% נביולו, מכרמים באיזור לה-מורה וסרה-לונגה ד'אלבה.
יין מרשים ביותר, אדום כהה מאד עם שוליים נוטים לחום כהה, מעלה ריחות פרחוניים ומגלה מורכבות ועושר של טעמים על גבי החך. גם פירות וגם מינרלים. יין ש"מזמין" ארוחת גבינות, פטריות ובשר. לטעמי האישי, הטוב ביותר מבין הארבעה שטעמנו עד כה. מחירו 280 ₪.

GAJA Barbaresco DOCG 2007
יין הדגל ההיסטורי של יקב גאיה. מבוסס על 100% נביולו. לגברי הגברת Gaya, יין זה נותן ביטוי נפלא לטרואר של אזור ברברסקו, ויש לו יכולת התיישנות של 30 שנה. אכן, יין מורכב מאד, מעלה ניחוחות של פירות יער, ליקריץ, קפה, טבק, אשר ממשיכם גם על גבי החך, במיוחד טעמי דובדבנים ושזיפים. ליין גוף מלא, מרוכז מאד, אפשר לומר עליו אפילו, שיש לו מרקם שאפשר ללעוס. חומציות וטאנינים באיזון מושלם. פשוט נפלא. גם המחיר… 850 ₪, אבל יש גם יקרים ממנו, בהמשך.

GAJA Sori San Lorenzo, Langhe DOC 2006
כקודמו, יין עשיר מאד, בעל מרקם מורכב, סמיך, גוף עוצמתי מלא, המבוסס על 95% נביולו ו 5% ברברה. מקורו באחד הכרמים הטובים באזור ברברסקו, והוא מעלה ניחוחות נפלאים של פירות ומינרלים. כך גם אין ספור רבדי הטעמים – פירות, תבלינים, מינרלים, מה לא, יחד עם טאנינים קטיפתיים וחומציות מאופקת, באיזון מושלם. סיומת ארוכה מאד. מחירו 1500 ₪.

Gaja Spress, Langhe DOC
מבצירי 2004, 2001, 1997 ו 1996
החגיגה נמשכת ומתעצמת. כל ארבעת היינות, אשר מבוססים על נביולו, עם תוספת קלה של ברברה, מעלים ניחוחות נפלאים של פירות, בליווי מתיקות קלה מעודנת, של שוקולד ובחלקם גם וניל ברקע. לכולם גוף מלא, מרקם עשיר, מורכב מאד, מרוכז, טאנינים נעימים לחך וחומציות באיזון מלא עם כל שאר המרכיבים. אפשר, כמובן, לרדת לדקויות המבדילות בין בציר לבציר, אבל ביינות ברמה כזאת, כאשר כולם נפלאים, ההבדל המשמעותי ביותר הוא הגיל, אם כי הוא לא ממש נותן את אותותיו, אפילו על בצירי 1997 ו 1996. לטעמי האישי, ה 2004 מנצח, אבל כל אחד מהשלושה האחרים לא נופל ממנו. אגב, רוברט פרקר העניק ל Spress מבציר 1997 ציון שיא – 99 נקודות. WS העניק ציון 99 דוקא ליין מבציר 2004.
מחיריהם 1190 ₪, 1190 ₪, 2390 ₪ ו 1790 ₪, בהתאמה.

סיימנו בגראפה נפלאה, אבל לא נתאר אותה כאן. נסתפק ביינות. הייתה זאת טעימה מרתקת, בהנחיית האורחת המכובדת, אשר פועלת נמרצות לקידום השיווק של יינות GAJA בעולם. היא לא הייתה צריכה להתאמץ על מנת שניווכח בגדולה של היינות שטעמנו. לחיים!

*קרדיט צילום: רן בירון, יח"צ