זו כבר מסורת: פרס אשכול הזהב לכורם המצטיין

מאת אבי בן עמי | 07/05/2021

השבוע נפגשנו עם המועמדים לקראת הענקת פרס הכורם המצטיין – יוזמה שהתחלנו בשנה שעברה במסגרת כנס אשכול הזהב. הפרמטרים לבחירה מגוונים: החל מהתרשמות אישית, ההשקעה והטיפול בכרמים, הניסיון המצטבר, עקומת הלמידה, ועד בדיקת המקצועיות והעבודה השוטפת מול היקב.

מאחר ואין ביכולתנו לבדוק מספר רב של כורמים החלטנו כי בשנתיים הראשונות נקבל המלצות על מועמד מהיקבים הגדולים, תנאי הסף היחיד שהצבנו – כורם שמטפל בלפחות 100 דונם.

החל מהשנה הבאה בכוונתנו גם לקבל המלצות מיקבי בוטיק ובכל שנה נתמקד באזורים שונים: בשנה הבאה יבדקו כורמים מיהודה והנגב, בעוד שנתיים – מהשומרון והחוף, ובעוד שלש – מהגליל והגולן. תנאי הסף יקטן למינימום 50 דונם.

לא מדובר בתחרות אלא בהזדמנות לאפשר לאנשי הכרם לזכות בהכרה על עבודתם הקשה. בעולם היין מקובל שהיינות והייננים זוכים לחשיפה והתייחסות תקשורתית, בעוד הכורמים, כמעט תמיד, נשארים מאחור ואינם זוכים להערכה ציבורית על פרי עמלם. כל ארבעת המועמדים שפגשנו הם חקלאים מצטיינים, אין צורך להסביר את חשיבות העבודה והטיפול בכרם כבסיס לענבי איכות ויצירת יינות מצוינים, העבודה החקלאית היא הבסיס של ענף היין בישראל. בואו נספר את סיפורם של אנשי הכרם.

הוועדה הבוחרת: האגרונומית נועה מעוז, איש היין שחר זיו ואנוכי. הצטרף אלינו גם הצלם דיויד סילברמן שתיעד בתמונות.

במהלך הימים הקרובים נפרסם תמונות ופרטים על כל אחד מהמעומדים לפרס.


מימין לשמאל: האגרונומית נועה מעוז, איש היין שחר זיו והכורם נחום נווה בכרם אלקוש.


עם הכורם ברק מאירי בכרם משגב עם.


עם הכורם עידו עמר בכרם אודם.


עם הכורם אריה סלע בכרם כפר תבור.