זנים שמשקפים טרואר?

מאת ערן פיק | 25/10/2013

(נכתב במקור תחת שם העת אמיל אזאר)

Corton Charlemagne שונה בטעמיו מ Montrachet. הטעמים של Chambertin שונים מMusigny. והאופי של Wehlener Sonnenuhr לא דומה לשום דבר אחר. חלקות כרם אלו באות לידי ביטוי על ידי זני הענבים שרדונה, פינו נואר וריזלינג בהתאמה. רבים חושבים שאלו זנים שמשקפים טרואר יותר מזנים אחרים. אבל האם יינות אלו משקפים טרואר בצורה טובה בגלל זני הענבים המרכיבים אותם? או בעקבות האקלים של החלקות  שקרוב למגבלות ההבשלה של הענבים הנטועים בכרמים, כלומר האקלים הקר ביותר שעדיין מאפשר הבשלה.

מה זה משנה בעצם?
ראשית, מעניין לנבא אם שינוי האקלים באזורים אלו יקטין את ההבדלים בין חלקות שכנות. שנית, להעלות את השאלה אם מותר לנו הישראלים לדון על הבדלי טרואר כאשר האקלים שלנו חם בהרבה מהתחזיות הקודרות ביותר לאזורי היין בורגון ונהר המוזל לשנת 2050.

לאחרונה השתתפתי בטעימה של יינות בורדו מבציר 2003 שהתקיימה ב"דרך היין". בורדו הינו האזור הקר ביותר בו גדל קברנה סוביניון בכמויות גדולות, ושנת 2003 כידוע הייתה שנה חמה ויבשה במיוחד עם טמפ' מקס' ממוצעת של 32 מעלות באוגוסט. הפלייט האחרון בטעימה היה של שני יינות מפויאק, בבעלות משפחת רוטשילד: Mouton-Rothschild  ו Clerc-Milon. פערי האיכות בדרך כלל גדולים, בדרוג של 1855 – דרגה 1 (או 2 תלוי את מי שואלים) מול דרגה 5. אך בטעימה הנוכחית, אופי היינות היה דומה ופער האיכות היה מצומצם בהרבה: למוטון היתה סיומת קצת יותר ארוכה ומבנה יותר מוצק.
(בבורגון הניסיון שלי עם טעימות השוואתיות משנים חמות קטן מאוד, אשמח לשמוע דעת מומחים לשאלה אם בשנים חמות ההבדל בין חלקות קטן).

הסבר אפשרי ל"תופעת ההתקרבות" בשנים חמות נוכל למצוא בעובדה שישנה השפעה רבה לטמפרטורות בכרם בשבועות האחרונים לפני הבציר על התפתחות הארומות של הענבים. שנה חמה בדרך כלל מבשרת בציר מוקדם, ושנת 2003 היתה השנה המוקדמת ביותר מזה כמאה שנים. כלומר החום מכה פעמיים (אפקט כפול): גם טמפרטורות גבוהות מהממוצע וגם השבועות האחרונים לפני הבציר מתקיימים באוגוסט, חודש חם יותר מספטמבר-אוקטובר, תקופת ההבשלה הנורמלית. כיום, במספר יקבים בבורדו מתקיימים ניסויים עם זנים שונים, קלונים וכנות, על מנת לאחר את זמן ההבשלה במספר ימים או שבועות.

ומה אצלנו?
ישנן חלקות טובות יותר באופן עקבי מחלקות שכנות. כלומר, אפשר, ואפילו חובה לדבר על טרואר. אבל מניסיוני הקצר ההבדל בין החלקות לא קטן בשנים חמות (2010 לדוגמא) לעומת שנים קרירות יותר (2011 לדוגמא). אולי ההיפך הוא הנכון. יכול להיות שאותו ההסבר מתאים גם פה, אבל עם מסקנה הפוכה. עדיפה אצלנו שנת בציר מוקדמת מאשר מאוחרת בכדי להקטין את מספר הימים החמים בעונת ההבשלה.