יינות אוסטרליה: עונת הליוויתנים

מאת אבי בן עמי | 23/10/2007

בתחילת דצמבר נערכה בחדר הפרטי של מסעדת Messa טעימת יינות אוסטרלים קצת חריגה (הפרטים יתבהרו בהמשך…), את הטעימה הנחה ד"ר גיל מרום – מקבוצת מרש – שהגיע לביקור בארץ כדי להציג את הקולקציה החדשה לחורף 2008.

בכל משלוח חדש דואגים אנשי "מרש" לעדכן את לקוחותיהם אלו יינות הגיעו, ומה האיש שלהם באוסטרליה (ד"ר מרום) העלה הפעם בחכתו. המשלוח האחרון, שנציגים נכבדים ממנו עלו על שולחן הטעימות של Messa, הפגין שיאי ריכוז ואלכוהול שלא מוכרים במחוזות היין שלנו – 16% אלכוהול בממוצע – שהרעידו את הלסתות גם למנוסים שבטועמים. ובכן רבותיי, זוהי עונת הליוויתנים.

חברת "מרש" הכינה את המשתתפים מראש. יומיים לפני הטעימה הם שלחו במייל דף המפרט את היינות, מחירם, % אלכוהול, טקסט קצר, וכמובן גם הניקוד שהעניק להם מבקר היין רוברט פרקר, כשצמד היינות האחרונים (יקב סטנדיש) מנוקדים ב-99 נקודות כ"א – נתון שלא הותיר ספק לגבי מצבת המשתתפים, וכי מי יפספס הזדמנות לטעום 99 פרקר?

רוברט פרקר – מי שנחשב לאיש היין החזק והמשפיע בעולם – אוהד את האוסטרלים, ומן הסתם, יש לו חלק לא מבוטל בהצלחה שלהם בשווקי העולם, ציונים של 90 פלוס הם עניין שיגרתי בהערכותיו את יינות היבשת. זה כמובן לא מפתיע אם מביאים בחשבון את הסגנון השופע של יינות אוסטרליה שריכוז הפרי שבהם "מתלבש בול" על נקבוביות החיך של פרקר, אלה יינות שכאילו יוצרו לפי מידותיו ולפי טעמו.

בחרתי להציג  8 יינות שאותי הרשימו – מתוך ה-12 שהיו בטעימה. הרשמים מלווים במחיר היין לצרכן, ובניקוד שהעניקו להם רוברט פרקר או מחליפו ג'יי מילר (שמייצג את פרקר באוסטרליה החל מהשנה וטועם עבורו את היינות).

Envoy, The Colonial Estate 2005
גרנאש, שירז ומורבדר. "סירחונות" מהדרגה הראשונה. אפילו שמרגישים כי יוצר באוסטרליה, האופי הפראי של היין מסגיר את ההשפעה הצרפתית של זני עמק הרון. חומר רציני ומלא אופי.
רוברט פרקר: 93 נקודות. " יותר אינטנסיבי ומדויק מבציר 2004, וגם הפרי מתוק יותר… פנינה שראויה לשתייה במשך 8-7 שנים".
מחיר: 199 ₪

Émigré, The Colonial Estate 2005
שירז (30%), גרנאש (30%), קברנה סוביניון (20%), מורבדר (15%), קריניאן (4%) ומוסקדל (1%). עוד יין מפיל. האף עדיין לא מפתה (מעט אצטי), אבל הפה גומר עליך באחת. שומני. כבד. סמיך. פסיכי. ארוךךךךךךך.
ג'יי מילר: 94 נקודות. "מציע גלריה מורכבת של ארומות של אלון מעושן, אדמה לחה, עופרת עפרונות, ציפורן, פלפל, קאסיס, ואוכמניות. טקסטורה מעוגלת ואינטנסיבית, היין מציג פירות אדומים ושחורים עם רמזים ברקע של שוקולד ומנטה. היין רב שכבות, שופע וארוך, אך שומר על אישיותו…"
מחיר: 549 ₪

Shiraz, The Boxer, Mollydooker 2006
קשה להאמין כי מבעד לתווית הקומיקס המצוירת מסתתר יין פצצתי כ"כ. 16% אלכוהול. היה מי שאמר, חצי בצחוק חצי ברצינות, שאפשר לדלל את היין במים ולקבל 2 בקבוקים עם ריכוז סביר (הבדיחה הזו חזרה על עצמה עוד כמה פעמים בהמשך הטעימה). במשפט אחד: הכי הרבה יין שתקבלו עבור 139 שקלים. אה, וגם הכי הרבה נקודות פרקר שאפשר לקבל בישראל עבור 139 ש"ח. להשיג בחנות היין "ענבים" (ברח' בן יהודה, ת"א).
ג'יי מילר: 94 נקודות. "צבע סגול כהה. האף החזק מציג ניחוחות של אדמה חרוכה, עישון, בייקון, בשר צלוי אוכמניות ופטל. הגוף מלא ועשיר, רב שכבתי ובעל מרקם קטיפתי. הטעם נמשך כמעט דקה תמימה לאחר הגמיעה. תמורה מדהימה למחיר. ניתן לשתייה כבר עכשיו ויתפתח היטב בשנים הקרובות. לשתייה עד 2014".
מחיר: 139 ₪

Eclipse, Noon 2005
גרנאש (65%) ושירז(35%). 15.5% אלכוהול בנפח. טוב יותר מגרסת 2003. האף הכי מאופק מבין היינות שטעמנו. הצבע לא שחור אבל מאד דחוס, והפה – כמה צפוי – נותן בראש!
ג'יי מילר: 95 נקודות. "מציע ניחוחות נשגבים של תכסית גריג, אדמה חרוכה, לוונדר, ליקריץ, דובדבן שחור ופטל שחור. בלנד רב שכוותי, מלא גוף, אלגנטי ועסיסי זה עמוס באוכמניות מתובלות, קירש וטעמי פרי שחור. היין מאוזן ובעל סיומת של 60 שניות לפחות".
מחיר: 299 ₪

Shiraz, The Bogan, Kaesler 2005
רציני. יפהיפה. עשיר. מורכב. וגם ארוךךךךךך. הטעם מנגן בפה עוד הרבה אחרי שהוא נשטף במורד הגרון. 16% אחוז אלכוהול, ועוד 84% של נוזל שחור, דחוס ומרוכז.
רוברט פרקר: 96 נקודות. "צבע סגול דחוס… אף של פטל שחור, קסיס, דובדבנים ואלון קלוי… יין מלא באף עוצמתי, בעל מרקם וצלילות פנטסטית וסיומת ארוכה… שירז של בארוסה במיטבו. "
מחיר: 289 ₪

Shiraz, Alices, Greenock Creek 2005
היין הכי פסיכי בטעימה. מעושן. מרוכז. אלכוהולי. עצבני. שחור. אפל. פנומנאלי. תרכיז יין בנפח של 17.5% אלכוהול!!! אחד היינות הכי שחורים ומרוכזים שנתקלתי בהם. באופן מפתיע הוא מיוצר מכרם צעיר (בן 10 בלבד). היין צבע את הכוס בצבע סגול עז. ואייל זיו (ממסעדת קלואליס) מסכם: " גם אמרונה ליד היין הזה נראה כמו בוז'ולה".
רוברט פרקר: הציון של בציר 2005 עתיד להתפרסם באוקטובר 2008. בשלושת הבצירים האחרונים (2004, 2003, 2002) זכה היין ל- 97, 96, ו-98 נקודות.
מחיר: 399 ₪

De Relic, Standish 2004
96% שירז, 4% ויונייה. מכרם בן 96 שנה. תנובת הכרם נמוכה מאד – בערך 200 קילו לדונם. באמת מושלם. גם ריכוז. גם אלגנטיות. גם דחוס. גם ארוך. גם מורכבות. גם קלאסי וגם פצצתי! אהבתי במיוחד את העובדה שבנוסף לריכוז הפרי היתה ביין גם מידה של אלגנטיות. 14.5% אלכוהול בלבד (אני לא מאמין שאני כותב את זה).
רוברט פרקר: 99 נקודות. "יותר אקזוטי וססגוני מהשירז, אך עמוק במידה שווה… צבע דיו סגול, עוצמתי בעל גוף מלא וניחוח של פרי מתוק כחול ושחור, פרחים ואלון מעודן… יותר נגיש מהשירז ויכול להתיישן 15 שנים ויותר".
מחיר: 549 ₪

Shiraz, Standish 2003
גם היין הזה מגיע מאותו כרם בן 96. הפעם מדובר ב-100% שירז שגם הם הבשילו לכדי 14.5% אלכוהול – לא הרבה במונחים של "יינות הקצה" מעמק בארוסה. בדומה ל- Relic גם כאן מדובר ביצירה יפהפיה, אבל כזו שנדרשת לזמן כדי להיפתח. בהשוואה ל- Relic היין הזה יותר שחור, יותר ארוך, יותר פראי ויותר סירופי, אבל פחות אלגנטי. אהבתי יותר את ה- Relic.
רוברט פרקר: 99 נקודות. "מאמץ נפלא. שלל טעמים מתפרצים של אוכמניות וקרם קסיס מעורבים בפרחים, עופרת וסלעים מרוסקים, ריכוז  מעורר השתאות, ללא כבדות. הסיומת אורכת הרבה מעבר לדקה.. היין יתיישן ללא כל בעיה לאורך שני עשורים ואף יותר".
מחיר: 549 ₪

***

חברת היבוא "מרש" גדלה משנה לשנה, גם לעומק וגם לרוחב, לפי מידותיה ולפי יכולתה. בזכותם, גם בתל אביב ובחיפה אפשר היום ליהנות ממגוון יינות חבל בארוסה – אוסטרליה.
ממשלוח למשלוח הם מקבלים ביטחון מול השוק המקומי, ובמקביל הם גם מהדקים את הקשרים עם יצרני האיכות באוסטרליה הרחוקה, וזוכים להקצאות יפות גם מיינות שמיוצרים בקמצנות ולהם רשימת לקוחות בהמתנה בכל העולם.

"מרש" מותחים את החבל עוד ועוד, כל פעם שנראה שאלו הם "יינות הקצה" של בארוסה, מגיע משלוח חדש שמעמיד סטנדרטים גבוהים יותר. "הנה הצלחנו לשים יד על עוד עשרה ארגזים…", הם שוב מדווחים בסיפוק.