מזרח תיכון חדש?

מאת רן בירון | 23/10/2014

קב MAIA החל את דרכו בשנת 2012 כמיזם של רועי יצחקי, הבעלים של יקב טוליפ, אשר חרט על דגלו את השאיפה ליצירת יין אשר יבטא את האופי הישראלי הים תיכוני. מכאן גם שם היקב, Mediterranean Approach Israeli Art

לדברי רועי יצחקי "היקב מתמחה בעשיית יינות שנועדו ליצור התאמה מושלמת לאווירה הים תיכונית בארץ לצד האקלים, התרבות, האופי וכמובן הניחוחות והטעמים". לשם כך, הסביר רועי, הושקעה מחשבה רבה בבחירת אזורי הגידול, הזנים ובניית הממסכים של MAIA, כך שייצגו את הסגנון הים-תיכוני, לצד האופי הישראלי תוך שמירה על מקוריות והקפדה על כל שלבי הגידול והייצור".

על מנת להתקרב עוד יותר לאופי הים תיכוני של יינות מאיה, גייס רועי שני מומחים מיוון, היינן הפרופסור יאניס פראסקבופולוס ואת המומחה לגפנים ים תיכוניות, הפרופסור קוסטאס בקיאסטס.שניהם, יחד עם יינן יקב טוליפ, דוד בר אילן, הביאו לתוצאה המצופה ובימים אלו הושקו ארבעת יינותיהם הראשונים.


צמד הפרופסורים היווני: יאניס פראסקבופולוס (משמאל) וקוסטאס בקיאסטס

שני הפרופסורים המכובדים, היו אמורים להגיע לארץ לפני כשבועיים ולהציג את תובנותיהם לגבי יינות ים תיכוניים, תוך שימת דגש, כמובן, על ארבעת היינות אשר הושקו זה עתה, אבל, צידו המזרחי של אגן הים התיכון חיבל בתכניתם ומועד ביקורם נדחה לימים שקטים יותר. עם זאת, כפי שחזרו והזכירו לנו לאחרונה ייננים רבים, ובצדק, ליין יש סדר יום משלו, שאינו תלוי במלחמות. אי לכך, ההשקה נעשתה בצניעות, ללא טכס חגיגי.

החיפוש המתמיד אחר "הזן הישראלי", "האופי הישראלי", הממסך "הים תיכוני", היין "הים תיכוני" אינם חדשים במחוזותינו. מספר יקבים מדגישים בפירוש את המגמה הזאת. חלקם משלבים את הים התיכון בשם הסדרה או אפילו בשם היין עצמו.

לדעתי ולהבנתי, רועי יצחקי, המוכר לי מזה שנים רבות כיצירתי מאד, אינו קורא תגר על המגמה המבורכת הזאת, אלא מנסה להעצים אותה. על מנת לבחון את חזונו על פי ההשקה הראשונה, קראתי בעניין רב את דברי הייננים לגבי כל אחד מהיינות, טעמתי אותם ואני שמח להביא בפניכם את רשמיי האישיים.

מארה ווייט 2013 Mare White
מורכב מענבי מרסאן מהגלבוע וענבי פרנץ' קולומבר מאזור בנימינה. האף חש בניחוח פרחוני מאד מאופק, אבל החך פוגש יין מאד יבש, חומציות נעימה, ריחוק רב מעשבוניות של ק.ס. ופירותיות של שרדונה או ויוניה, דמיון קל למוסקדה, מה שעושה אותו מתאים במיוחד לפירות ים ולמאכלים מתובלים. היובש והעדר טעם דומיננטי משלבים אותו מצויין עם מאכלי ים ומאכלים בעלי תיבול עז. ים תיכוני? בהחלט כן. אהבתי מאד. מחירו 79 ש"ח.

מארה פינק 2013 Mare Pink
ממסך של קריניאן ומורבדרה, אשר המשיך להתיישן במיכלי נירוסטה עם חלק מהמשקעים במשך חמישה חודשים. על התווית כתוב משפט מפתח אשר, לטעמי, אומר הכל: "צבע מהפנט… מומלץ לשתות בזמן השקיעה". אכן, לדעתי אין זה יין לליווי ארוחה, אבל כאפריטיף, על המרפסת, עם בריזה קלה ים תיכונית, הוא מענג ביותר. והצבע… אין מילים, וורוד עתיק, מהיפים בצבעי הרוזה שראיתי אי פעם. ליין מתיקות מאד מאופקת, יחד עם חומציות נעימה מאוזנת, נוכחות טובה על החך וסיומת ארוכה. מחירו 79 ש"ח.

מארה רד 2013 Mare Red
ממסך של קריניאן, מורבדרה וסירה, אשר הותססו בנפרד והתיישנו יחד שמונה חודשים בעץ צרפתי. יין קל, ללא יומרות מרעישות, אך בהחלט נעים לחך. ים תיכוני? כן. יין יבש מאד שטעמיו המאופקים אינם מאפילים על טעמי המאכלים שלצידו, כך שהוא בהחלט יכול ללוות מאכלים ים תיכוניים עזי תיבול ולא עתירי שומן. מחירו 79 ₪.

מארה נוסטרום 2012 Mare Nostrum
ממסך של קריניאן, מורבדרה, סירה ודוריף, שידוע גם כפטי סירה, אשר הותססו בנפרד והתיישנו יחד. ליין צבע רובי כהה בוהק אטום, בעל שוליים סגולים צרים, מעלה ניחוחות של פירות בשלים, אשר מובילים לטעמי פרי שחור בשל ותיבול מתקתק עדין על גבי החך. יין בעל גוף מלא, נוכחות כבדה על החך, יבש לחלוטין, מציג מורכבות גבוהה, על רקע עפיצות בולטת, במיוחד בקדמת החך וחומציות באיזון מלא. יין מאד עגול, רך, אפילו קטיפתי, בעל סיומת ארוכה מלטפת, בליווי מרירות קלה מרעננת בבליעה. אידיאלי לליווי ארוחות כבדות. יין כלבבי. ים תיכוני? ישראלי? מבחינת הזנים וההתאמה לאוכל, אין ספק. מחירו 135 ₪.