מחשבות קצרות על אלגנטיות

מאת ערן פיק | 25/09/2012

(נכתב במקור תחת שם העת אמיל אזאר)

א.  לאחרונה נדמה שיש שימוש גובר במושג "אלגנטיות" בכתיבה על יין. באינפלציה כמו באינפלציה, ערכו של המושג בהתרסקות. עזבו אתכם מהאיום האיראני, חייבים להציל את מושג האלגנטיות לפני שיעלם.

ב. מבקר מכוכב אחר שהיה מנסה להבין את המושג מקריאת ביקורות יין היה מתקשה. נראה כי כל כותב מתייחס לאלגנטיות בצורה שונה. לצורך פוסט זה ביקשתי משלושה אנשי מקצוע להגדיר מהו יין אלגנטי בעינם. להלן תשובותיהם:

  1. איש מקצוע 1 – "יין שכל מרכיביו המבניים (גוף, אלכוהול חמיצות) מאוזנים, וכאשר עוצמת הטעמים, בעיקר ביינות עם אלכוהול גבוה וגוף מלא, אינם חזקים במיוחד. זה מונח של איכות הנובע מהדרך בו הטעמים מורגשים, האם הם מתקיפים או מועברים  ב"עדינות" ".
  2. איש מקצוע 2 – "לא כבד ולא "עצי", מציע איזון (בין פרי-טאנין-חמיצות-עץ), נגיש"
  3. איש מקצוע 3 – "יין אלגנטי הוא יין הרמוני. הרמוניה קיימת כאשר כל מאפייני היין – חומצה, אלכוהול, פרי, עץ וכו' נמצאים ברמה עצימות דומה על הסקאלה ואז היין הוא הרמוני או במילים אחרות – מאוזן. שאלגנטיות קיימת אז היין נעים לשתייה ולא "צועק".יין בומבסטי הוא ההיפך מאלגנטי".

ג. הערות שלי:

  1. אנשי המקצוע חושבים שיין אלגנטי הוא יין מאוזן. על מנת לתאר איזון ביין חז"ל המציאו תאור: "איזון" (או "הרמוניה" אם מתעקשים).  אלגנטיות אינה מילה נרדפת ל"מאוזן".
  2. יין אלגנטי אינו יין "בומבסטי" בעצימות נמוכה. אם נוסיף 20% מים ליין בומבסטי הוא לא יהפוך פתאום ליין אלגנטי. למה דומה הדבר? שלהקת מטאליקה מנגנת בשקט היא לא נשמעת כמו מוצארט (הבהרה – יש להקות מטאל אלגנטיות וישנה מוזיקה קלאסית לא אלגנטית).
  3. "נגיש"? ייןtwo-buck chuck  ודומיו הם יינות נגישים אך הם אינם אלגנטיים.

ד. אז מה כן?

  1. "אלגנטי" הינו ערך-על או ערך אציל שאינו קשור ישירות לטעמים או למבנה היין אלא לאסתטיקה, ליופיו של היין. אין לנו בפה בלוטות לקליטת אלגנטיות.
  2. הערך שמור ליינות ששווה לדבר עליהם. אין צורך לתאר יין שנשתה בטיול בטוסקנה ועלה 5 אירו במסעדה המקומית כיין "אלגנטי".
  3. למשפט פיתגורס יש הוכחות רבות. חלקן מסובכות מאוד וחלקן אלגנטיות, כלומר יפות בפשטותן.
  4. ד"ר דיויד גרייבס, מומחה ל"יופי" אומר ש"היפה הוא זה אשר מגלם ומפגין את ההיגיון הפנימי של עולמו"
  5. ההיגיון הפנימי של יין (ששווה לדבר עליו) הוא לבטא את המקום והזמן שבו נוצר.

לסיכום:

יין אלגנטי הינו יין פשוט במושלמותו.
כחלק ממושלמותו הוא מאוזן, שתי ונגיש וכמובן מבטא את המקום והזמן בו נוצר.
ששותים יין כזה, מזהים את זה מיד.