ערב עם מישל רולאן

מאת חיים הלפגוט | 23/10/2012

לפני כמה ימים, במסעדת "מקום של בשר" בנווה צדק, הזמין יקב אמפורה עיתונאי יין לערב מפגש עם יועץ-העל מישל רולאן, המייעץ למעל ל-100 יקבים ב-17 מדינות ברחבי העולם, ביניהם גם יקב הבוטיק אמפורה. האירוע אשר כותרתו היתה "מישל רולאן חובק עולם" היווה מפגן עוצמה מרשים של היינן מבורדו, בעל ההשפעה הרבה ביותר בעולם בתחום עשיית יין.
למישל רולאן , יליד דצמבר 1947 בליבורן (צרפת), אשר ירש את Chateau Le Bon Pasteur בפומרול יש ארבעה יקבים נוספים בגדה הימנית בבורדו, שני יקבים בארגנטינה ויקב בדרום אפריקה וספרד. כל זאת בנוסף ללמעלה מ-100 יקבים להם הוא מייעץ. מרשים.

המבקרים שלו, כפי שהתבטא גם בסרט Mondovino, טוענים כי היינות אותם הוא עוזר להפיק בעולם הם בסגנון של יין עם פרי בשל בעל ארומות המושפעות מעץ. לטענתם, סגנון זה גורם לכל היינות המיוצרים להיות בעלי פרופיל דומה ובכך מבטל את הייחודיות של ביטוי הטרואר, מעורטלים מתחושת המקום בו נעשו וחסרי גיוון.
המצדדים טוענים שמישל רולאן העלה יותר מכל אדם אחר עלי אדמות, את רמת היין אשר מיוצרת בבורדו ובעולם כולו. כתב ה-Wine Cellar מוסיף: "אם מישל רולאן גורם ליין המיוצר להיות טוב יותר – הרי זה דבר חיובי".


מישל רולאן במפגש עיתונאים בת"א.    צילום: רן בירון

מישל רולאן התגלה כאדם לבבי, פתוח ובעל עוצמה אמיתית. עיני כל הנוכחים היו נשואות אליו והם גמעו את דבריו בשקיקה. בתשובה לשאלת האלכוהול הגבוה ביינותיו אמר – באופן חד משמעי – ש"יין טוב עושים מענבים בשלים". מתי הענב בשל? "כאשר טעמו טוב, בלי קשר לאנליזות הכימיות" (במילים אחרות – הבשלה פנולית). על אף שהיה מעדיף רמת אלכוהול נמוכה, הוא ציין כי אם רמת האלכוהול גבוהה או החמיצות נמוכה הם התוצאה הספציפית של ענבים בשלים – חייבים לחיות עם זה. בציר מוקדם יגרום לטעמים ירוקים. גם אם הענבים יגיעו לדרגה של הבשלת יתר זה עדיף על חוסר הבשלה מלאה. מישל רולאן הזכיר למשתתפים שאחד היינות הטובים ביותר שיוצרו אי פעם בבורדו הוא שבאל בלאן 1947. רמת האלכוהול שלו מעל 15%!

מצויד באינפורמציה שקבלתי מעידו לוינסון, יינן רקנאטי – כי ניתן לבצור את ענבי הסירה בלי לקבל ארומות ירוקות (ראו את הסיקור שלי באתר הסומלייה על "יינות הדגל של רקנאטי"), שאלתי את מישל על בציר מוקדם של סירה. הוא הסכים שעקב חוסר בפרזינים בסירה לא יהיו טעמים ירוקים ביין אך הוסיף מר רולאן "תהיה חסרה ההבשלה ועימה איכות הארומות והטעמים של ענבים בשלים".

היינות שהוגשו לטעימה:

היינן טיירי אברר, עוזרו של מר רולאן הציג את יינות ספרד, ארגנטינה ודרום אפריקה.


טיירי אברר.      צילום: רן בירון

ספרד

מספרד מזגו את Bodega Burdigala Campo Eliseo, 2004 Toro, יין עשוי מ-100% טמפרניו. יין כיפי, בעל גוף מלא ומבנה ברור. הטאנים שלו בשלים, אינטנסיביות של הארומות גבוהה , מאופיינות בפירות שחורים, תבליני עץ ופלפל שחור. היין הדוניסטי עם טקסטורה עגולה ומשיית. יופי של יין אשר עתידו לפניו.

ארגנטינה

מארגנטינה נטעמו ארבעה יינות. את סיבת האיכות הגבוהה של היינות שייך מר רולאן גם לטכנולוגיית ההשקיה הישראלית אשר אפשרה לטעת ענבים במקומות גבוהים יותר, אליהם לא היו מגיעים מים תחת שיטת "השקיית ההצפה" שהייתה מקובלת עד אז בארגנטינה.

הערב התחיל עם סוביניון בלאן: Michel Rolland Mariflor sauvignon Blanc, 2011, Vista Flores אשר עשוי מענבים הגדלים בכרמים צעירות בגובה של 1,600 מטר.
היין עשיר, קצת בסגנון ניו זילנדי עם ארומות בעלות אינטנסיביות גבוהה בעלות אופי של דשא קצוץ ופירות טרופיים. בפה יש תחושה כי הביטוי של הזן רוסן, כמו שאוהבים האמריקאיים. מאד נעים, עגול, מתחנף עם חמיצות נעימה.

מאותו יקב טעמנו גם מלבק: Michel Rolland Val de Flores Malbec, 2004 , Uco Valley. היין עשוי מענבים מכרמים בעלי 50 שנה. יין עם אף מפתה של פירות שחורים, בשר צלוי ופרחים. בפה גוף מלא עם טאנים בשלים ופרי מרוכז של אוכמניות שחורות וכחולות. יין טוב.

יין מצוין, לדעת רבים – כוכב הערב, היה Yacochuya Malbec 2004, Cafayate Argentina.
יין מורכב עם תחום רחב של ארומות וטעמים בעלי אופי של שוקולד, דובדבנים אדומים ושחורים, שזיפים טריים ומיובשים , פלפל ירוק ותבליני עץ. ליין גוף מלא אשר נותן לו תחושה עוד יותר מלאה עקב רמת הגליצרין הגבוהה. האלכוהול גבוה אך היין מאוזן להפליא. זה לא יין אלגנטי אך גם לא בומבסטי. חוויה מיוחדת.

דרום אפריקה

ביקשתי ממישל רולאן לספר על התרשמויותיו על עבודה עם ישראלים אשר ידועים כאנשים "ידענים". "אם אתה חושב שישראלים חושבים שהם יודעים הכול אז מעולם לא עבדת עם דרום אפריקאים" – הייתה תשובתו. הם חושבים שהם ייחודים, מיוחדים ושונים מכל האנשים האחרים בעולם. עם ישראלים תענוג לעבוד.
מדרום אפריקה הגיע Remhoogte Estate Bonne Nouvelle, 2004 Stellenbosch. בלנד של קברנה סוביניון, מרלו ו-6% פינוטאז'. יין בעל גוף מלא עם טאנים גדולים וקצת פחות בשלים מהטאנים של היינות האחרים שהוצגו. בכל זאת היין כייפי, בעל פרי שחור רך ושוקולד מריר.

יינות הדגל מהגדה השמאלית , בורדו צרפת

Chateau Fontenil 2005, Fronsac
יין מינראלי על טהרת המרלו בעל גוף בינוני עם טאנינים מודגשים. הארומות והטעמים די חבויים אך ניתן להבחין באוכמניות שחורות ושזיפים טריים. חסר בו הריכוז ועוצמת הפרי אשר איפיינו את יינותיו האחרים של רולאן. תנו לו זמן.

מישל סיפר כי ב-1999 הוא פרס יריעות ניילון בין מספר שורות של היקב כדי למנוע את חדירת הגשם לפני הבציר. הניסיון חזר על עצמו ב-2000, 2001 ו-2004. ומה עשו אנשי האפלסיון? שאלתי. "Fuck Them" הייתה תשובתו…
מאחר והוא לא הסכים להסיר את יריעות הניילון נשללה מהחלקה הספציפית את הרשות להשתמש בשם האפלסיון מהחשש כי הפעולה עלולה לשנות את ביטוי הטרואר באופן מלאכותי. מישל רולאן נאלץ למכור את היין בקלסיפיקציה הנמוכה ביותר בצרפת: .VIN DE TABLE שם היין Defi de Fontenil (ההתרסה של פונטניל) אשר, כמובן, נמכר במחיר גבוה יותר מיין האפלסיון של היקב!

באתרו סוקר מישל את ההתערבויות המותרות בביטוי הטרואר כולל הרעלת האדמה עם רעל נגד מזיקים והשינויים הטכנולוגיים אשר עבר ענף היינות, מכלים טכנולוגיים חדשים ושיטות תסיסה חדשניות ועד משאבות משוכללות, אמצעי מיון וכו. הוא מסכם כי "התוצר הטבעי היחידי אשר עשוי מגפנים הוא חומץ!!!"

Chateau Le Bon Pasteur 2005, Pomerol
היקב אשר נרכש על ידי סבו נמצא באזור הצפון מזרחי של פומרול קרוב לשבאל בלאן בסנט אמיליון ולאוונג'יל בפומרול. מאז 1978 היקב מנוהל ע"י מישל רולאן. חמיצות טובה היא אחד הגורמים להיות אלגנטי, על אף גופו המלא ורמת האלכוהוליות הגבוה שלו. ליין טקסטורה עגולה ומשיית, טאנינים בשלים ורכים וסיומת טעמים ארוכה מאד. הפרי השולט, כמו ברוב יינותיו של מישל, הוא הספקטרום השחור. יין מאד מורכב ומשתנה בכוס כל הזמן. באופן אישי איני מתרגש מנוכחות ברט ביין. כאן אולי המינון גבוה מדי…

לסיכום ניתן לומר שהיינות היו כולם יינות טעימים, כאשר ההדגשה על טקסטורה הדוניסטית, טאנינים בשלים וספקטרום טעמים וארומות של פרי שחור.

היינות של יקב אמפורה – ישראל

מנהל השיווק של יקב אמפורה, מיטיה דימיטרי גורביץ אשר פתח את האירוע, העביר את רשות הדיבור לרולאן אשר הציג את היינות הישראליים. גישתו הישירה ועמדותיו הברורות משובבות. רוב היינות הישראליים היו בעלי אלכוהול מעל 15%. "יין ישראלי צריך לשתות קצת מצונן" היתה עצתו, עימה אני מסכים לגמרי. תוויות של יינות ישראלים בעלי אלכוהול של 15% אשר מציעים לשתות את יינותיהם בטמפרטורה של 18-22 "שכחו" מה 22 מעלות עושים לתחושת אלכוהול של 15%…

היינות הישראלים היו דוגמאות מחבית:

Amphorae, Merlot Barbera, Makura 2008
86% מרלו ו-14% ברברה. אלכוהול של 13.3%. יין לשתיה מידית. האף אינו מגלה הרבה ומה שמתגלה די ירוק. הטאנים קשים אך החמיצות טובה מאד. עגול עם טקסטורה נעימה. הייתה לי תחושה של יין שחלקיו עדיין לא התחברו.עם התחברותם, היין עשוי להיות אהוב קהל צרכני היין החדשים. תלוי במחיר.

Amphorae, Cabernet Sauvignon, Makura 2009
יופי של יין. נוטה לאלגנטי. יין בעל גוף מלא מאוזן ע"י חמיצות טובה, אלכוהול גבוה, מבנה ברור עם טאנים מודגשים אך בשלים, הטקסטורה-כנראה סמל ההיכר של יינות רולאן-הדוניסטית, טעימה. מבחינת טעמים ערבוב בין דובדבנים אדומים, אוכמניות ופירות שחורים נוספים. עבודת עץ מדהימה. רך וטעים.

Amphorae, Michel Rolland Blend 2009
כאן הוסיף מישל השף "מלח" בצורת 10% סירה. יתרונו על הקודם באלגנטיות גדולה יותר ורוחב טעמים קצת יותר רחב. אני לא סגור על ההעדפה. על היין הזה לקח מישל אחריות מלאה.

ככלל, מר רולאן לא חילק לעצמו שבחים רבים. באמת לא היה צורך. עוצמתו היא אמיתית ולאנשים כדוגמתו הסביבה כבר נותנת מספיק מחמאות. אנחנו פגשנו ביצועיסט אשר התווה דרך בעולם היינות.