פורטוגל, חופשה לאורך הנהר

מאת אבי בן עמי | 23/10/2008

נהר הדורו (Duoro) הוא מאזורי היין היפים בעולם. תמונת נוף הררית שמוריקה מכרמים הנטועים בשיפועים בלתי אפשריים, מאות יקבים (Quinta) פזורים לאורך ולרוחב הנהר בין הכפרים המנומנמים בהם הזמן עצר מלכת, רחובותיהם כבר ידעו ימים טובים יותר ותושביהם אנשים פשוטים שפרנסתם בדוחק. הקידמה והפיתוח שייכים לסיפור אחר.

את חופשת החגים החלטנו להעביר בפורטוגל. שבוע לאורך הדוארו, יום בפורטו מקום משכנם של בתי הפורט המפורסמים, שלשה ימים בליסבון בירת פוטוגל, ומאחר ואין טיסה ישירה 'ישראל-פורטוגל' אז עצרנו גם שלשה ימים במדריד. למעט ביקור שתואם מראש בבית Ramos Pinto בעיר פורטו, החלטנו שאת חוויות היין המקומי נדגום רק מסביב לבריכת המלון או דרך תפריטי היין במסעדות המקומיות. פלז'ר No ביזנס.

לאורך הנהר הבציר היה בעיצומו. משאיות קטנות שהובילו את הענבים מהכרמים אל הקינטות היו חלק בלתי נפרד מהנוף הכפרי ואווירת היין הייתה בשיאה. ראיתי לא מעט עצב שמהול בשמחת הבציר. קשיי הפרנסה מכבידים על התושבים שלאורך הנהר ורק בתי הפורט הגדולים הם שגוזרים את הקופון. השכר הממוצע בפורטוגל הוא 500 אירו והמצב בתעשיית הפורט לא קל.

ובענייני היין. מלבד נהר הדורו בפורטוגל אזורי יין נוספים בעלי טרואר שונה, חלקם בדרום באקלים חם יותר. מרבית הכרמים בפורטוגל נטועים זנים מקומיים, עשרות מינים שהחשוב שבהם הוא הטוריגה נאסיונל, ולאחרונה מתרבים הנטיעות של זנים בינלאומיים מוכרים. בהכללה היינות הצפוניים אלגנטים ומהודקים בהשוואה ליינות המרוכזים והאלכוהוליים של הדרום החם. הם מייצרים הכל: יינות לבנים, אדומים, מבעבעים ומתוקים, חלקם טובים וחלקם פחות, ויש ביניהם גם מצויינים. מעבר לניתוח קר של האיכות לא מצאתי בהם את החיבור התרבותי המתבקש למקום. רק בשני סוגי יינות הרגשתי חיבור של ממש: ביינות הפורט כמובן, וגם ביינות "וינו ורדה" הקלילים שתוססים מעט והם חלק מהפולקלור העממי.

מגלים את הטאווני פורט. הרוב המוחלט של חובבי היין מעדיף יינות פורט מרוכזים ועשירים שיושנו תקופה קצרה  בחביות גדולות – החל ביינות LBV (יישון של כחמש שנים) שמחירם סביר ועד יינות וינטאג' (כשנתיים יישון) יקרים שנחשבים לגולת הכותרת של בתי הפורט. יינות הטאווני נשכחו מאחור, שלא בצדק.
בחופשה הזו גילינו את הטאווני מחדש. טאווני מיושנים שאוצרים בתוכם שנים של חימצון איטי בחביות, ובמיוחד אהבנו את היינות שעדיין חבויים בהם רמזים דקים של שאריות פרי אדמדם. בכל לגימה הרגשתי שאני טועם חתיכת היסטוריה, היה להם אפטר-טייסט ארוך שקיפל בתוכו את הזיכרון התרבותי-מסורתי של הדורו, ובד בבד גם את השכחה של יינות הטאווני בחביות, הרחק מטעם הקהל. לטעמי מדובר במשפחת היינות הכי מפוספסת בעולם היין המודרני.
לארץ מגיעים יינות טאווני בסיסיים עד 10 שנות יישון, ורק לעיתים רחוקות מגיע משלוח קטן של טאווני 20 שנה שמזכיר מקצת הקסם.
בפורטוגל תמצאו עולם שלם של טאווני, גם מיקב בוטיק לא מוכרים, שלעיתים הטאווני בן ה-10 שלהם עולה באיכותו על גרסאות מיושנות של בתי פורט בעלי מוניטין. וישנם גם יינות טאווני משנת בציר אחת שהישנים שבהם אף עולים יותר מיינות וינטאג'.

אם אתם מתכננים חופשה בפורטוגל, בנהר הדורו ו/או בליסבון, לפניכם רשימת בתי המלון המומלצים בהם התארחנו וגם כמה מסעדות שאהבנו ולא כדאי לפספס.

בתי מלון מומלצים:

Vintage House (פינאו, דורו)
המלון הטוב ביותר שאפשר למצוא לכל אורכו של הדורו. באווירה הנינוחה שעל גדות הנהר ולמרגלות הרים משופעי כרמים הוא מזכיר דווקא "רלה שאטו" מקסים מאשר מלון 5 כוכבים מתוקתק.
שווה להתארח בחודשים שהטמפ' בחוץ מאפשרת כניסה לבריכה, אנחנו היינו בתחילת אוקטובר והיה עדיין אפשר. לא ויתרנו. התענוג לצאת רטוב מהמים שבחוץ מחכה לך כוסית פורט, איזה שרק תבחר, כשנוף הכרמים וההרים נשקפים מכל עבר, שווה טבילה במים הקרירים. כל עוד השמש חיממה שתינו מגוון פורטים לבנים שמוגשים באגף הבריכה בכוס לונג צרה וארוכה, וגם את הקוקטייל המקומי: פורט לבן עם טוניק, הרבה קרח, לימון ונענע. בשעות אחה"צ כשהשמש כבר החלה לסגת עברנו לטאווני פורט אדומים, 10 עד 40 שנה.
בבר המלון אפשר גם להזמין כוסית של טאווני ישנים מאד, משנת בציר אחת, שמתוארכים משנות השלושים ואילך, המחיר לכוסית 60-50 אירו. לא ניסינו. יש גבול. בכניסה למלון יש גם חנות יין המציעה טעימות של פלייטים בכמה רמות של איכות ומחיר.
המסעדה של המלון היא הפספוס היחיד בכל הסיפור. ארוחת טעימות בליווי יינות האזור הייתה בינונית למדי, ולפיכך אינה מומלצת.
תבקשו את חדר 210 (Junior Suite). חדר פינתי גדול ומרווח, כולל סלון, 3 מרפסות קטנות והרבה נוף אל הנהר.
טל': 00351-254-730-230
www.cs-vintagehouse.com

במרחק דקת הליכה מהמלון שוכנת "קינטה דו בומפים" (לבית Dow's) אחת מ-33 הקינטות שבבעלות משפחת סמינגטון הבריטית – בעלי האחזקות הגדולים ביותר בכל תעשיית הפורט. מבלי לתאם ביקור הוזמנו להיכנס פנימה, בזמן הבציר הם תמיד שמחים לאורחים.

Solar de Rede (דורו)
אחת מאפשרויות הלינה המסורתיות של פורטוגל היא Pousada, יש בניהם טובות יותר וטובות פחות.
Solar de Rede היא ללא ספק מהטובות יותר. ממוקמת בצלע ההר, בגובה, בלב הכרמים שבבעלות האחוזה, משקיפה על הנהר ועל נוף פנורמי מסורתי וקסום.
אנחנו הזמנו בקתה בודדת (שתי קומות) בלב הכרמים, לוקיישן פסטורלי ורגוע, כדי להגיע לבריכה או לקבלה היינו צריכים לחצות את כרמי האחוזה. יש גם אפשרות לחדרים סטנדרטים באחוזה עצמה.
גם כאן המסעדה היא לא אופציה. האוכל המוגש בה הוא מהסוג המלונאי, מיושן, לא ממש טעים, ומוגש בטקסיות מוגזמת. במרחק 10 דקות נסיעה אתם במסעדה המומלצת Douro In בכפר Peso da Regua. פרטים בהמשך.
טלפון: 00351-254-890-130
www.cs-solardarede.com

Infante de Sagres (פורטו)
מלון 5 כוכבים מלא אופי במרכז העיר פורטו. אירופה הקלאסית. לאחרונה עובר המלון מתיחת פנים עם נגיעות מודרניות, אני לא בטוח שזה לטובה. ארוחת הבוקר מצוינת, מסעדה המלון לחלוטין לא.
בתוספת קטנה אפשר וכדאי לשדרג לחדר "סופיריור" מפנק ביותר.
טלפון: 00351-223-398-500
www.hotelinfantesagres.pt

כל הניסיונות למצוא מסעדה נורמלית במרכז פורטו לא צלחו. במיוחד להיזהר מהמסעדה בבית הפורט Taylor, על הנייר זה נשמע מבטיח אבל המציאות בצלחת עגומה ממש, לא יכולנו לגעת באוכל, הזמנו את החשבון והסתלקנו. לעומת זאת, אהבנו את מסעדות הדגים העממיות במערב העיר ליד הנמל, שם ממנגלים סרדינים ודגים טריים על הרחוב והסועדים יושבים בסוכות מאולתרות בצד הכביש.

Solar do Castelo (ליסבון)
מלון בוטיק קטן אך איכותי בלב העיר העתיקה של ליסבון, בצמוד לחומת הטירה ההיסטורית (Castelo de sao Jorge). קצת יותר מעשרה חדרים שכולם פונים לחצר פנימית יפהיפיה, הטווסים מהטירה הצמודה מסתובבים בחצר חופשי יחד עם האורחים.
שווה לשדרג לחדר "סופירייר". תבקשו את מספר 12.
טלפון: 00351-218-806-050
www.heritage.pt

מסעדות מומלצות:

בהשוואה לאירופה האוכל בפורטוגל עשוי להוות בעיה, במיוחד אם לא הצטיידתם בהמלצות של יודעי דבר. כדאי להיזהר מארוחות בבתי מלון ובתי הארחה מסורתיים (Pousadas) שלרוב מגישים אוכל משעמם וברוב טקס.
דווקא בתי האוכל הקטנים בהם אוכלים המקומיים, שפוגשים בדרך ללא תכנון מוקדם, יהיו בהרבה מקרים הפתעה נעימה. לגבי מסעדות חשוב להיעזר בהמלצותיהם של אחרים, אז בבקשה, קבלו את המומלצות שלנו.

Douro In (רגואה, מרכז הדורו)
אם אתם תקועים באחד מהמלונות שלאורך נהר הדורו במרחק נסיעה סביר מהכפר Peso da Regua זו בהחלט המלצה שיכולה להציל אתכם מבחינה קולינרית. Douro In היא מסעדה חדשה בנוף הכפרי והמיושן, היא מעוצבת בסגנון מודרני ומצליחה להפוך את הבישול המסורתי לחוויה עדכנית וטעימה. מסעדה שעושה כבוד למסורת מבלי להיות תלושה מהמציאות של 2008. המחירים סבירים מאד.
בעל הבית הוא בחור צעיר שהסתבר שיש לו יקב באזור, ואת הפורטים שלו יהיה אפשר להשיג בקרוב בארץ (יבואן חדש בשם ד"ר דורון בהר).
טלפון: 00351-963-928-050
www.wonderfulland.com/douro-in/index_en.htm

Ramiro (ליסבון)
מסעדת פירות ים מקסימה ובגובה העניים. מקום חובה לאוהבי ניחוח ים. כל השרצים בעלי השריון וכל הרכיכות שהעלה בטובו האטלנטי מוגשים באווירה תכליתית בעליל. לכאן באים לעבוד. בעזרת כלי משחית (פטיש, צבט ואיזמל מנתחים) מפצחים הסועדים את שריונם של השרצים, שולקים את בשרם הרך ומוצצים כל ניחוח ים שדבק בשריונם.
כל פירות הים מוצעים לפי משקל והמחיר בתפריט מתייחס ל-100 גרם, כך שכדאי להזמין הרבה דברים במנות קטנות. בין השרצים הגדולים: לובסטרים מסוגים שונים, ספיידר קראב, שרימפסים ענקיים, והכי אהבנו את סרטן הטורטו (כך קוראים לו בצרפת, לא יודע איך בפורטוגזית?) שדורש הרבה עבודת פיצוח.
יש כמה מנות שלא מן הים. אנחנו קינחנו במנה מסורתית למקום – סטייק מדמם בלחמנייה.
מה שותים? מאחר והמקום עממי ונטול פוזה אל תהססו להזמין "וינו ורדה" (כ-10 אירו לבקבוק) או אפילו בירה מהחבית. ברשימת היין שלהם מצאנו גם "וינו ורדה" משודרג שיוצר מענבי אלבריניו (23 אירו). מקסים.
טלפון: 00351-21-885-10-24
www.cervejariaramiro.pt

Eleven (ליסבון)
המסעדה הכי מכוכבת בגבולות פורטוגל – 2 כוכבים בסולם מישלן. קבוצה של 11 שותפים פתחה את המסעדה לפני כשנתיים, וגייסה את השף יואכים קורפר שכבר עבד בכמה מסעדות מכוכבות (ל'אמבואזי, גאי סאבואה ועוד) כדי שיביא עימו קצת אבק כוכבים גם לשמי ליסבון.
ההמלצה הזו מסויגת ומכוונת רק למי שמחשיב וירטואוזיות בצלחות פורצלן מהודרות לריגוש יוצא דופן. לדידי, מחוץ לגבולות צרפת, כל הטקסיות והטררם נראים קצת תלושים מהמציאות. שלא תבינו לא נכון, האוכל טוב, ולעיתים אפילו מצוין. אבל יש משהו קצת לא נינוח, פטריארכלי אפילו, בלהוציא על ארוחת ערב סכום שמשתווה למחצית שכרו החודשי של הפורטוגזי הממוצע.
מומלץ תפריט הטעימות הרגיל – Eleven Menu – בליווי יינות מתאימים. תהיו נחמדים אל הסומלייה ותבקשו יין שונה לכל אחד מהסועדים, כך יתאפשר לכם לטעום הרבה יינות.
טלפון: 00351-21-386-22-11
www.restauranteleven.com

Luca (ליסבון)
אחד המקומות הטרנדים בעיר. מטבח איטלקי עם קריצה פורטוגזית עכשווית. האוכל טרי וטעים, המנות העיקריות גדולות מאד ואת חלקן גם אפשר להזמין בגרסה מוקטנת. קוקטיילים מצוינים, תפריט יין לא רע שעיקרו יינות פורטוגזים (תיצמדו לזנים המקומיים). המחירים הוגנים מאד והאווירה במקום מדליקה. מומלץ.
טלפון: 00351-21-315-02-12
www.luca.pt