פלדשטיין, היה שווה לחכות

מאת חיים הלפגוט | 23/10/2017

בשבוע שעבר, במסעדת ברוט, השיק אבי פלדשטיין את יינות המותג הפרטי שלו – "פלדשטיין". אקדים ואומר שזאת הייתה אחת ההשקות היותר איכותיות בהן השתתפתי. היינות נקיים, מאוזנים, אלגנטיים וסגנונו המיוחד של היין עובר בהם כחוט השני. היינות זכו להתפעלות אמיתית. " אין דברים כאלה בארץ", סיכם ידידי יאיר קורן. "Fine"  טען אלדד לוי. אני מסכים.

אתחיל במספר מילים על הרקע של היוצר. לא בכדי אני מכנה את אבי כ"יוצר" ולא יינן.
אבי פלדשטיין, אוטודידקט, למד יינות בעצמו והפך ליינן הראשי של יקב סגל. קודם לכך, באמצע שנות ה -90 הוביל פרויקט נטיעות של מאות דונמים של כרמים בגליל, בתקופה בה עיקר הנטיעות החדשות התרחשו ברמת הגולן.

את דרכו כיינן התחיל אבי ביקב מרום גליל – שיתוף פעולה של יקב סגל עם קיבוץ עמיעד, אשר התמחה בייצור של יינות לבנים. בסוף שנות ה- 90 נכנס פלדשטיין לתפקיד היינן הראשי של יקב סגל, שם הוא ייצר את הקברנה ה"לא מסונן" שהפך לאחד האייקונים בתעשיית היין הישראלית.

בשנת 2013 הוא פרש מברקן (אשר רכש את יקב סגל) ומאז הוא עוסק בייעוץ וזאת מבלי להסתיר את רצונו העז להיות יינן של יקב משלו.

בעזרתו של שותפו חיליק ליפקא, מבעלי מרש, אשר גם אחראים על שיווק היין והפצתו למגזר הפרטי (את ההפצה למסעדות עושה חברת IBBL), יצא "פלדשטיין" לדרך. הענבים מגיעים מכרמים בגליל העליון וגוש עציון והם נסחטים במתקנים של יקב עמק יזרעאל ומשם מועבר התירוש להמשך טיפול בגבעת כוח. בשנה הראשונה הפיק אבי שמונה יינות שונים המרכיבים את סה"כ 6000 הבקבוקים שיוצרו ב- 2014 (ב-2015 הכמות תוכפל). כמות היינות – יש בה כדי למרוט את שערות ראשו של כל סמנכ"ל כספים שהיה מייעץ לאבי.

התמונה על תוויות היינות היא רשת קואורדינאטות אשר לגביהן אבי כותב בדף היינן כדלקמן: "זכות גדולה: רגלנו ההולכות מציירות מפה. נקודת ציון כבר יש, אבל את השביל עוד נותרו הכרח וצורך לסמן בעקב הנעל. זנים, סגנון, אזורים, אדמות, אקלימים, היסטוריה, זהות" . אין ספק שאישיות האומן, היוצר מתגלית גם כאן אם כי צריך לשאול האם התוויות האלה ממלאות את התפקיד שאותו הן אמורות למלא והוא לשווק, כלומר, למשוך את עיני הצרכנים כשהיין נמצא על מדפי נקודות המכירה.

דף היינן גם מספר שכדי לציין את הקשר שיש לנו לערש התרבות והחקלאות אשר השפיע על תרבות היין לדורותיו, הבלנדים של אבי נקראים בשמות של אלים כנעניים ומסופוטמיים.

וליינות:

סמיון-סוביניון 2014
כוכב הלבנים. 75% סמיון שמגיע מגוש עציון והסוביניון – מהגליל. היין שהה שנה בחבית.על אף השוני בזנים היין דמוי בורגון. הארומות בעוצמה מעל בינונית מאופיינים בדבשיות, קצת עשביות ונגיעה של אגוזים, לימון ומינראליות. אל תחפשו כאן ארומאטיות. הפה כמעט מלא ועוצמתי עם טעמים טריים, חמיצות גבוהה ואורך טעמים מדהים. אלגנטי. פשוט חוויה. אני זוכר שטעמתי אותו וחיפשתי את אבי לשוחח על היין כאשר טעמיו הטריים המשיכו לעבוד בפה מעל שתי דקות. מאוזן להפליא. שאפו! האם זה הביטוי האולטימטיבי של "טוהר הזן" אותו הזכיר בפני אבי?
מחיר לצרכן: 160 ₪

רוסאן 2014
הענבים נבצרו ברמות הבשלה שונות ברמת דלתון ובגוש עציון. התיישן 12 חודשים על משקעיו. ליין ארומות וטעמים עוצמתיים של תה צמחים ומה שחשבתי כאגס בשל. לדעתו של אבי זה יותר לכיוון הגויאבה. יכול להיות. היין מפולפל עם חמיצות טובה שמאזנת יפה את עוצמת הפרי. יין אריסטוקראטי.
מחיר לצרכן: 160 ₪

דאבוקי 2014
במחקר מקיף שנערך על ידי ד"ר אלישיב דרורי מאוניברסיטת אריאל וחוקרים נוספים, תועדו זני הענבים המסורתיים של ארץ ישראל שהיו שכיחים בה עד העת החדשה, בהנחה שחלקם מייצגים כמה מזניה העתיקים – וביניהם הדאבוקי אשר ב-1946 תפס 50% משטחי הגידול בארץ ישראל. זהו אחד הזנים אשר בעקבות המחקר מקובלים כזנים אותנטיים שהיו בארץ בתקופת התנ"ך. כתוצאה מהמחקר וההכרה הבין לאומית בהיות הזן אותנטי לארץ ישראל אבי זכה להתעניינות רבה ממומחי יין בחו"ל בעוד כל שנות עבודתו עם הארגמן לא ייצר-לדבריו- ולו פניה אחת.
היין נבצר ממורדות הכרמל ובגוש עציון. היין שהה שנה על משקעיו עם באטונאז' תכוף ובלי עץ. היופי ביין נובע מהמרקם המרכב מלווה בארומות וטעמים עשבוניים, מלון ואפרסקים בשלים. ליין גוף מלא וחמיצות טובה. המרכיבים המבניים מאוזנים.
מחיר לצרכן: 135 ₪

שלם 2014
65% וויונייה והשאר: סוביניון בלאן, רוסאן ודאבוקי. ביצירת הבלנד ניסה אבי לטשטש את עוצמות טעמי המישמש שכה אופייניים לזן. הוויונייה נבצר בשל והכוונה הייתה להרחיב את טעמיו עם הוספת הזנים האחרים. הצליח? במידה מסוימת. המישמש עדיין משתלט אך הוא עתה מלווה בטעמי גויאבה ועשבוניות. ההפסד: הבושם הנהדר של הוויונייה ותוספת השמנוניות במרקם. היין עוצמתי, עם חמיצות טובה, בעל טעמים מורכבים, מאוזן אך אולי קצת יותר מדי מהונדס כך שמרכיביו לא יוצרים שלם בלי סימני תפירה.
מחיר לצרכן: 160 ₪

רוזה גרנאש 2015
יין מדידטיבי, כדברי האיטלקים. ליין ארומות בינוניות של פרי אדום על גווניו כמו פטל ותות שדה. האף מאופק ואז פורץ הפה בעוצמות אדירות ואקספרסיביות מדהימה.
מחיר לצרכן: 110 ₪

רוזה קריניאן 2015
אם הרוזה הגראנשי מדיטטיבי הרי זה יין על האדמה, אצילי והולך יופי עם אוכל. ארומות של עשבוניות נעימה בדומה לענף של דקל בתוספת מינראליות. גוף נוטה למלא וליין איזון טוב וטעמים עם סיומת ארוכה. מה עוד אפשר לבקש מרוזה מצוין? מחיר לצרכן: 110 ₪

גרנאש 2014
האף משדר ארומות מורכבות של עשבוניות, פרי אדום בעיקר בספקטרום של הפטל בתוספת עור וזיתים שחורים. הגוף מלא, המרקם עגול והחמיצות טובה. אם כי האלכוהול מוציא אותו קצת מאיזון והאיכות לא נפגעת. אבי הצליח לגעת בתמצית הזן. וואו!
מחיר לצרכן: 245 ₪

אנו 2014
הטוב ביותר עמד בפינה והתנפל עלינו בסוף הטעימה. הבלנד רובו קריניאן וכפי שעושים בדרום צרפת בתוספת גרנאש וקצת קברנה סוביניון. הרבה קברנה סוביניון היה בוודאי משתלט על הבלנד. היין מורכב מאד עם ארומות וטעמים של אספלט, טבק, אוכמניות שחורות וכחולות, מינראליות וכדומה. הארומות והטעמים עוצמתיים, היין מרוכז אך אלגנטי עם סיומת ארוכה וטאנים בולטים אך בשלים שיוצרים מבנה טוב. אני רק יכול לדמיין איך הוא יראה כעבור 10 שנים כאשר הפרי יצבור טעמים שלישוניים. יין גדול. לעמוד בתור ולקנות. שווה את מחירו.
מחיר לצרכן: 245 ₪