רקנאטי קלאב מד

מאת רן בירון | 23/10/2016

בימים אלו משיק יקב רקנאטי את יינות בציר 2015 בסדרת הרזרב הים תיכונית.

כבר לפני מספר שנים טבע יקב רקנאטי את המושג "יינות ים תיכוניים" והכריז על סדרת יינות חדשה הנושאת את הכותרת המחייבת הזאת. כבר בראשית הדרך נשאלה השאלה – מה עושה את היין לים תיכוני? הסבר קבלנו כבר לפני שלוש שנים בהשקת יינות 2012. יינני היקב הסבירו כי מדובר ביינות אשר מבוססים על זנים המתאימים לאקלים החם של אזורנו. לדידם, מן הראוי לפנות את הבמה לזנים האוהבים חום ומביעים את מיטבם באזורים חמים, מבלי לגרוע מכבודם של הזנים הקלאסיים. לדעת יינני רקנאטי, המתאימים ביותר הם הפטיט סירה, הסירה, המרסלאן והקריניאן וייתכן מאד שבעתיד יופיעו בעקבותיהם זנים נוספים.
לדברי יינני ומנהלי היקב, בסדרה זו הם בחרו לכל זן את הכרם הטוב ביותר מכלל כרמי היקב ברחבי הארץ, ומכרם זה מופק יין הרזרב. כל תווית מעוטרת בצילום של גפן בודדת, המייצגת את הכרם הנבחר.


הייננים גיל שצברג וקובי ארביב אצל הד"ר (שקשוקה)

מעבר לכך, ולא פחות חשוב, יינות ים תיכוניים הם יינות האמורים ללוות אוכל ים תיכוני, שהרי לכך בסופו של דבר נועד היין. אין ספק שירקות טריים שטופי שמש, תיבול עז בליווי לימון ושמן זית, דגים ובשרים על האש, אשר כה מאפיינים את מזוננו, מזמינים ליווי של יינות חדים, פירותיים יבשים, נטולי עודף מתיקות, בעלי חומציות גבוהה וסיומת יבשה ארוכה. בכך בהחלט מצטיינים יינות הסדרה הים תיכונית של רקנאטי. כדי להדגים זאת הלכה למעשה, התקיימה ההשקה הפעם במוסד הקולינרי היפואי הותיק "דוקטור שקשוקה", אשר מבטא כבר כמה עשורים את החיבה לאוכל ים תיכוני ישראלי.

רשמי הטעימה:

גרי דה מרסלאן 2016

יין זה הוגש כפתיחה מרעננת, לפני טעימת יינות הסדרה הים תיכונית.
דברי הייננים: יין פירותי ופרחוני, ארומטי ומעודן, המופק מ"דימום" ענבי המרסלאן. שמו, Gris, נגזר מצבעו הבהיר ומאופיו המעודן אשר נוצר כתוצאה מהשריה קצרה ביותר של קליפות הענבים. תהליך הפקתו נוגע, בנוסף לטעמים ולאיכויות, גם בגוון המיוחד שלו. לאחר מעיכת הענבים נבדק צבעו של התירוש מידי שעה, ועם הגיעו לגוון הרצוי, הוא מופרד מן המיכל ומותסס לבד. התוצאה המתקבלת היא יין בעל גוון בהיר ביותר ואופי שנע בין יינות הרוזה ליינות הלבנים. מומלץ לקררו היטב לפני השתייה וליהנות ממנו לבדו או בשילוב עם סביצ'ה, סשימי, מגוון דגי ים ומאכלים אסייתיים. 12% אלכוהול בלבד. מחיר מומלץ לצרכן 109 ₪.
רשמיי: מבחינת טעמי האישי, אני מחמיא תמיד ליינות רוזה, אשר בטעימה עיוורת, אני מתקשה להבחין שאלו יינות רוזה וחושב שהם יינות לבנים. אכן, ההסבר של הייננים כי ל"גרי דה מרסלאן" יש "אופי שנע בין יינות הרוזה ליינות הלבנים" קולע בול לתחושתי לגבי היין הזה ולטעמי האישי. יין קל, נעים לחך, מרענן ובעל סיומת ארוכה. כל לגימה מזמינה לגימה נוספת.

פטיט סירה רזרב 2015
דברי הייננים: מקור היין בכרם פטיט סירה מעמק יזרעאל, שניטע בשנת 1982 והגפנים בו הינן מהעתיקות ביותר בארץ. ענבי גפנים אלה מתאפיינים בצבע סגול-שחור עמוק ובטעמים יוצאי דופן. הפטיט סירה רזרב 2015 הינו עסיסי ועז טעם, עשיר בצבע סגול כחלחל עמוק, ובטעמים וניחוחות בגוני פירות יער ושוקולד, תבלינים ואגוזי מלך. היין התיישן במשך שנה אחת בחביות מבורגון, כמחציתן חדשות וחלקון בחביות 500 ליטר בוקבק ללא כל תהליכי הצללה ולאחר סינון גס בלבד. 14.5% אלכוהול. מחיר מומלץ לצרכן: 119 ₪.
רשמיי: הלגימה הראשונה לא משאירה מקום לספק. הסגנון ברור לחלוטין. הרבה פרי צעיר ודחוס, בליווי תיבול עז. כנראה שזה מה שרצו הייננים להשיג. יין צעיר, מתאים לאוכל, לא יין לשתייה סתם כך לשם ההתענגות מהיין עצמו. לדעתי, היין יעשה עבודה טובה במזיגה לכוס במסעדות לליווי ארוחות בשריות, החומציות הגבוהה שלו, הנושאת על גבה את עומס הפרי והתיבול, תשתלב היטב עם אוכל שומני ועם גבינות עתירות שומן.


סירה רזרב 2015

דברי הייננים: מבוסס על ענבי סירה מכרם מנרה, אשר תססו בשיטת עשייה מסורתית, בה הענבים עוברים מעיכה עדינה בלבד ומותססים במיכלים פתוחים קטנים (דולבים) עם פיז'אז' ידני. ענבי הסירה תססו בשילוב כחצי משזרותיהם, ליצירת יין סירה אותנטי, מתובל, פרחוני, אלגנטי, "זני" ומאופיין יותר. ליין צבע אדום-סגול עז וארומה אופיינית של פרחים (סיגליות ולבנדר), פרי אדום ופלפל שחור. היין התיישן במשך שנה בחביות עץ אלון צרפתי, כרבע מהן חדשות, ובוקבק ללא כל תהליכי הצללה, ולאחר סינון גס בלבד. 14.5% אלכוהול. מחיר מומלץ לצרכן: 119 ₪.
רשמיי: בדומה ליין הקודם, גם כאן הפרי המרוכז והתיבול נמצאים בחזית והשהות של כשנה בחביות אינה מורגשת ואינה מעיקה. היין חד וממוקד, החומציות באיזון יפה עם שאר המרכיבים, ועם מרקם גוף בינוני ונוכחות נעימה על גבי החך. ליין סיומת ארוכה ומרעננת בליווי מרירות מאופקת בבליעה, אשר, לטעמי, מוסיפה לרעננות היין. גם יין זה מתאים לליווי אוכל, אבל כדי להנות מניחוחותיו וטעמיו במלואם, רצוי להמתין עוד מספר שנים ואם לוגמים אותו בצעירותו, מן הראוי לחדרר אותו כשעתיים. הוא בהחלט השתנה בכוון הנכון במהלך השהייה בכוס, במהלך הטעימה.


מרסלאן רזרב 2015
דברי הייננים:
 מרסלאן הינו הכלאה של זני הענבים גרנאש וקברנה סוביניון, ומקורו בראשית שנות ה 60 בדרום צרפת. זהו זן איכותי שנועד לשלב בין תכונות הקברנה האצילי לבין הגרנאש הפראי. הגפן מורגלת כבר היטב לתנאי החום של אזורים חמים כגון דרום צרפת, אגן הים התיכון וכמובן ישראל. היין התיישן כשנה בחביות צרפתיות (כמחציתן חדשות ובחלקן חביות גדולות של 500 ליטר) ובוקבק לאחר סינון גס בלבד. זן זה טומן בתוכו עומק של ריחות וטעמים – ארומת הפרחים הייחודית, לבנדר וסיגליות, הטאנינים העגולים וטעמי פירות היער והתבלינים הים תיכוניים. מן היין יוצרו 6400 בקבוקים בלבד. 13.5% אלכוהול. מחיר מומלץ לצרכן: 149 ₪.
רשמיי: אהבתי מאד את המרסלאן מבציר 2014 וגם המרסלאן הנוכחי, מבציר 2015, הוא יין כלבבי. אהבתי מאד את הניחוחות הפרחוניים שלו, האפייניים לזן ואת תחושת טעמי הפרי המאופקים והעדינים, יחסית למתקפת הפרי הדחוס של שני היינות הקודמים. ליין עפיצות בולטת, אך לא מעיקה ואפילו מלטפת, הייתי אומר, במיוחד בקדמת החך, יחד עם מתיקות מאופקת וחומציות באיזון יפה עם הפרי, העץ ורמת האלכוהול. יין אלגנטי, נעים לחך, עם סיומת ארוכה מענגת. אהבתי מאד.


קריני
אן פרא רזרב 2015
דברי הייננים:
 ענבי יין זה מקורם בכרם בעל בהרי יהודה בו הגפנים אינן מושקות כלל. ענבי הקריניאן גדלים בהדליית "גביע" בה משתרעות הגפנים על הקרקע במראה פראי וקדום. שורשי הגפנים מתפתלים אל מעמקי הקרקע בחיפוש תמידי אחר המים הדרושים לקיומן. העמקת השורשים מביאה אותם לאזורים מינראליים יותר במעמקי הקרקע ואלה מובילים ליצירת הארומה והצבע הייחודיים ליין זה. היין התיישן בחביות עץ אלון מבורגון, כמחציתן חדשות ובחלקן חביות גדולות של 500 ליטר במשך שנה בלבד, על מנת שטעמי וארומת עץ האלון לא יעפילו על ארומת וטעמי הפרי הייחודיים – שזיף שחור, פירות יער ופקאן. היין בוקבק לאחר סינון גס בלבד והוא מובא כמו שהוא, ארץ ישראלי שורשי ופראי. 14% אלכוהול. מחיר מומלץ לצרכן: 149 ₪.
רשמיי: כשמו כן הוא, בהחלט "פרא" וכך אני אוהב אותו. מדברים לאחרונה הרבה על נטיה של יקבים להשיג יותר אלגנטיות ורכות ופחות אלכוהול. אני מאד מעריך יינות נעימים וקטיפתיים, אבל מידי פעם מן הראוי להעניק לחך קצת פראות ואת זה נותן זן הקריניאן, כאשר הוא מטופל כראוי. היין עוצמתי, בעל גוף מלא, עפיצות נעימה וחומציות מצויינת. אני עוקב אחר התפתחות יינות הקריניאן בארץ, אחרי עשורים של "יין הפטישים" המגונה שעשו מזן זה בעבר. היין הנוכחי לטעמי, הוא היין המנצח בסדרה הים תיכונית ומטובי הקריניאנים המיוצרים כיום בארץ.