תיירים, איך הם חווים את היין הישראלי?

מאת קובי קלייטמן | 06/11/2022

נפתח בשאלה שהיא מהותית עבור חובבי היין:  אילו יינות אתם רוצים לטעום כשאתם נוסעים לחו"ל? נראה שהתשובה הראשונה והברורה היא – יין מקומי. אני מכיר את הראש של חובבי היין בהיותי כזה בעצמי – בין אם אני נוסע למדינה שיש בה הרבה או מעט יין, אני מחפש תמיד איפה אפשר לטעום יין מקומי ובחשיפה גדולה ככל האפשר למגוון הקיים.

המקומות הטבעיים לטעימת יינות בכל מדינה הם יקבים, ברי יין חנויות יין ומסעדות. לא בהכרח בסדר הזה. ישראל בינתיים אינה מדינה שמעודדת הפיכות אבל היא מדינה שמחפשת את מהפכת ענף היין הבאה שלה. אחרי שבענף הוכרזו על 4-3 מהפכות לפחות בטווח של כ-100 שנים, היין בישראל מחפש את מהפכת ההכרה העולמית. אם זה קרה לאוסטרליה ויוון, אז למה לא ישראל?

זה נכון שיינות ישראלים זוכים בהרבה מדליות בתחרויות בחו"ל, נכון גם שהרבה יקבים מייצאים לחו"ל (בעיקר לקהילות היהודיות שהן קהל היעד העיקרי ולפעמים היחיד למרבה הצער), נכון שיש לנו שני MW בישראל (ייתכנו עוד בעתיד הקרוב) שזה כבוד גדול הרבה יותר ממדינות אחרות שבהן אין כלל, אבל מה אנחנו עושים פה בישראל כדי שהיינות המיוצרים בה יקבלו את הבמה הראויה?

אם תבחנו את תפריטי היין ברוב ברי היין והמסעדות, ובעיקר במקומות הנחשבים שבהם, תמצאו שמקומם ומעמדם של היינות הישראלים בעייתי כמותית ותקציבית. נחלק את העניין לכמה קטגוריות: מקומות שבהם יינות ישראלים בודדים והשאר יינות יבוא, מקומות בהם יין ישראלי קיים בכמות סבירה אבל מתומחר במחירים גבוהים (מדי) מתוך תירוץ שיינות ישראלים יקרים יותר מאשר יינות יבוא (לפעמים אותה קבוצה של יקבים) ומקומות בהם התפריטים מלאים ביינות ישראלים ללא הבדלי גת, גזע ומין.

מדוע הציפייה שמלווה אותנו כשאנחנו נוסעים לחו"ל אינה מתממשת כשתיירים או דיפלומטים מבקרים במדינת ישראל? כשאני מארח תיירים אני תמיד לוקח אותם למקומות שמכבדים את התוצרת המקומית. מאידך הרבה ממי שנקראים "בר יין" כושלים שוב ושוב בהצגת תוצרת מקומית בדיוק עבור אלו שיכולים להפוך לשגרירים נפלאים עבור התוצרת המקומית? ענף היין הישראלי יכול להתפאר כמה שירצה בתוצרת המדהימה שהוא מציג אבל אם הוא לא יגיע לידיו של הצרכן, בין אם מקומי או תייר, ובמחירים אטרקטיביים, הוא ימשיך לדרוך במקום ולא רק ענבים.

מר Hayato Richard Xu-Yamato שהה בישראל עד לפני מספר חודשים בתפקיד מנהל מחלקת התרבות של שגרירות גרמניה בישראל. בחור חביב שבביתו מקרר יין ובליבו אהבה ליין.

מר היאטו מספר שלא הכיר את היין הישראלי טרם הגיעו לכאן, והיה עסוק במציאת היינות הגרמנים הטובים ביותר להביא לישראל, בעיקר מהאזור בו גדל ריינגאו. "אני מאמין שיין הוא דרך מעולה להתחבר ולספר סיפורים אודות האזורים השונים וההיסטוריה של גרמניה וישראל." הוא אומר ומוסיף "עכשיו שהייתה לי הפריווילגיה לטעום ולחוות יינות בישראל, אני בהחלט אקדם את האהובים עלי בבית ובכל מקום בו אהיה בתפקיד בעולם."

ומה לגבי חשיבות הצגת היינות הישראלים במסעדות וברים? "הלוואי ויותר מסעדות ישראליות היו שמות דגש על יינות ישראלים והיו מציעות יינות לשילוב עם האוכל. הזמנת יין במסעדה בישראל הפך לעניין נדיר אצלי ואני מעדיף לקנות את היין ישירות מיקבים לאחר שניסיתי אותו במקום ולשתות אותם עם האוכל שאני מבשל בבית."

אז לאן תיקחו אתם את האורחים הבאים שלכם מחו"ל? למסעדה או בר יין שמכבדים את התוצרת המקומית? או לעוד מקום עם רשימת בורגון נוצצת ומבחר יינות בכוסות שאף אחד מהם לא מדבר עברית?

                                                             ****
והנה דוגמא למקום שמבין דבר או שניים בחוויית יין מקומית, בר יין "הגפן" (נועם 3, יפו), שזכה השנה בפרס "תפריט היין הישראלי הטוב ביותר" (פרסי היין של המסעדות, תערוכת Sommelier).

צילום חלקי של תפריט היין (עמוד אחד מתוך ארבעה, פברואר 2022), יש לנו במה להתגאות.