ערן פיק

מאת נעמה סורקין | 18/03/2018

ערן פיק מכוון גבוה. הבנתי את זה כשעברנו בשער החדש של הכרם שלהם. שער חדש ומתוקתק לעילא, מה שנקרא – אין לנו במה להתבייש. ואחר כך יתברר לי שהוא מכוון עוד הרבה יותר גבוה מזה. על כך בהמשך.

למיטב ידיעתי אתה אחד הייננים שהכי עסוקים בצבירת ידע, בעיקר ידע פורמאלי, תסביר לי איך זה עוזר לך להכין יין יותר טעים.
אם נדבר רגע על ה Master of Wine (MW), אני חושב שבתור יינן זה נותן לי כלים מדהימים. אם הייתי צריך לבחור מה יותר עזר לי, ה MW או לימודי ייננות בדייויס, הייתי בוחר ב MW. זה ההבדל בין חובב יין לבין טכנולוג. אני חושב שאם אתה מכיר יין, מבין את מה שקורה בעולם, יודע לטעום יותר טוב, מבין את הסגנונות השונים, אתה יודע להציב לעצמך את המטרה ולהגיד שם אני רוצה להיות.

זה עוזר לך לשרטט לעצמך את האידאל?
כן, אבל גם להבין תופעות בצורה יותר רחבה. להכיר את ההקשר הרחב, את התופעות העולמיות. לעומת דייויס נגיד, ששם אתה מתחיל מלמטה. אתה לומד את המשמעות של כל פעולה שאתה עושה אבל בלי להבין לרגע מה התמונה הגדולה.
יש מעט מאוד החלטות שיש בהן נכון ולא נכון באופן מובהק. מבחינתי למשל יין צריך להיות יציב בחום. אני לא מוכן למכור יין שאני יודע שאינו יציב. אבל יש הרבה החלטות אחרות שהן פחות חד משמעיות. לדוגמא בבציר 2015 החלטתי לבצור את האדומים מוקדם מאוד יחסית. יש עוד הרבה החלטות כאלה שאנחנו מקבלים כל הזמן, אבל בלי שאתה יודע לאן אתה הולך.
אני למשל יודע שאני מאוד אוהב יין. ואיך אני יודע את זה? בגלל שבגדול בבוקר אני כבר יודע מה אני הולך לשתות בערב. הקטע הזה של ייננים שפחות נהנים מיין ופחות שותים יין זה חסרון מאוד גדול בעיניי. אם הייתי מחפש מישהו שיעבוד איתי ביקב הייתי מחפש קודם כל מישהו שמאוד מאוד אוהב יין, דבר ראשון. מכיר יינות עולם וכו'. ההשכלה המדעית הפורמלית זה בונוס, זה פחות חשוב בעיניי.
בנוסף ל MW מה שמאוד עזר לי להבין מה אני רוצה לעשות זה העבודה עם ז'אן קלוד (ברואה). הכיוון האסתטי שלו ודרך החיים שלו היו מאוד חכמים בעיניי ומאוד משפיעים. התחלתי לעבוד אתו כי חיפשתי מנטור. וזה מאוד ברור בטעימת היינות של צרעה עד 2010 ומ 2010.

מה בעצם הקטע שלך עם בורדו?
קודם כל לי ברור מעבר לכל ספק שזה האזור הכי מובחר שיש. בורדו ישן זה מדהים יותר מכל דבר אחר. חוץ מזה זה האזור הכי מסכן שחוטף הכי הרבה. שתמיד מזלזלים בו. אומרים שבבורגון אנשים עובדים עם הידיים ועם סוסים ובבורדו עם טרקטורים. כבר לפני 20 שנה בורגון עצבן אותי. כי סולחים לבורגון. למשל אנשים אומרים שזה בסדר שחצי מהיינות של לפלב מחומצנים, אבל מה שלא מחומצן מדהים. איך זה יכול להיות? זה בלתי נתפס בעיניי. הם מרשים לעצמם בגלל שהם יכולים. ובורדו זה כל כך עקבי וכל כך מקצועי ורציני. אני מרגיש שאני צריך להגיד את זה.

נדבר על הבחירה שלך להיות מעורב בנושאים שמשפיעים על ענף היין באופן כללי, כמו ההתעסקות עם מפת אזורי יין, כינוס חירום בנושא ווירוסים שיזמת, חוברת של הרי יהודה. איך אתה חושב שזה עוזר לך לעשות יין, אם בכלל?
בגדול אם אני רואה משהו שצריך לעשות אני בדרך כלל עושה אותו, אני רואה איוולת ואני מרגיש שאני צריך לעשות עם זה משהו. אני באמת מאמין שאנחנו יכולים לעשות פה דברים משמעותיים. לעשות יינות יותר רציניים ויותר טובים ובכמות יותר גדולה, וזאת המשימה של הדור שלנו. אנחנו צריכים לעשות את זה.

מכוון גבוה, כבר אמרנו.

ולפינתנו מה היית אם לא היית יינן. בהתחלה חשבתי להפנות שאלה זהה לכל המרואיינים, אבל החלטתי לבחור בעצמי לכל אחד את הייעוד האלטרנטיבי שלו. אז קבלו את ערן פיק – ראש העיר ירושלים.


2 תגובות

אורי חץ:

אחלה טיזר
אפשר עכשיו את הראיון המלא?

יותם בן צבי:

זה באמת קצר מדי, תמשיכי בבקשה