לוח מודעות אירוע יין פרסם מודעה חדשה

הצצה קלה ליקב VINA REAL, מחשובי היקבים בחבל ריוחה בספרד – טעימה ממגוון יינות היקב, בהנחיית נציג היקב, המבקר בימים אלו בארץ

מאת רן בירון | 07/12/2022

בימים אלו מבקר בארץ Morgan Da Cunha, מנהל היצוא של קבוצת CVNE (ompania Vinicola del Norte de Espana) לאזורנו, המאגדת בתוכה מספר יקבים, ביניהם ויניה ריאל (Vina Real), מחשובי היקבים באזור ריוחה אשר נוסד בשנות העשרים של המאה הקודמת, מהראשונים ליישון יינות קריאנזה בחביות עץ. הקרבה של הכרמים לדרך ההיסטורית קמינו ריאל היוותה השראה לשמו של היקב אשר עושה ככל יכלתו כדי להצדיק את שמו הטוב וההכרה בו כאחד ממובילי המסורת של ריוחה, יחד עם חדשנות והתאמה לדור הצעיר של חובבי היין בעולם. היינות כמובן מבוססים בעיקר על זן הטמפרניו והם עשירים, מורכבים ובנויים להתיישנות והתשתבחות.

במפגש היכרות עם האורח, במשרדי חברת שקד, אשר מייצגת את היקב בארץ, ניתנה לנו הצצה נעימה וטעימה לגדולת תוצרתו של יקב ויניה ריאל. להלן סקירת היינות שטעמנו ורשמי האישיים לצידם.

Vina Real White Rioja 2020
מבוסס על 100% ענבי ויורה, השרייה של מספר שעות עם הקליפות, תסיסה בחביות עץ הונגריות, המשך התבגרות על משקעי השמרים, והתוצאה: יין קל, מרענן, עתיר פרי, במיוחד תפוח עץ ואפרסק, יחד עם מינרליות מאופקת, חומציות נעימה וסיומת מתקתקה ארוכה. נושא תג מחיר 62 ₪, בהחלט תמורה נאה.

Vina Real Crianza 2019
מבוסס על: 90% טמפרניו, 10% גרנאש, מזואלו (קריניאן) וגראסיאנו, תסיסה במיכלי ניירוסטה כשנה בחביות עץ אלון, חלקן אמריקאיות וחלרן צרפתיות, יין קל, מעט חמצמץ, מרענן, ללא יומרות על, אבל בהחלט נעים לחך ומעניק תמורה הולהת למחירו, 62 ₪.

Viña Real Reserva 2016
מבוסס על : 90% טמפרניו, 10% גרנאש, מזואלו (קריניאן) וגראסיאנו, תסיסה במיכלי ניירוסטה, התיישנות כשנתיים בחביות עץ אלון אמריקאיות וצרפתיות תוך ביצוע שפיות מידי כמה חודשים, התיישנות נוספת כשנה וחצי אחרי הביקבוק. בעימה השוואתית עם היין הקודם, מראה בבירור את השפעת שלושת השנים הנוספות, עושר של פרי יותר בשל, תיבול עז, כיאה לזן העיקרי בבלנד, עפיצות בולטת, חומציות וארומטיות יחד עם שאר המרכיבים באיזון נאה. מחירו 95 ₪.

ארבעת הטעימות הבאות, כולן Gran Reserva מבצירי 2007, 2011, 2015 ו 2016
טעימת אורך תמיד מעניינת, במיוחד ביינות אשר מטבעם מיועדים לריצה למרחקים ארוכים. סדר הטעימה, לפי דעתי, צריך לרדת לאחור, כדי לבחון את מהלך ההתיישנות, אבל האורח בחר להתחיל דווקא מבציר 2007 ולהמשיך בסדר הכרונולוגי. גם ל 2007 עוד שנים רבות של השתבחות והעלאת הניחוחות והטעמים שעושים את הריוחה למתיישן ענק, אבל מבין כל הארבעה, הוא כבר ממש בכיוון, צבעו כבר עובר מאדום לחום כהה, ניחוחות עומק המרתף כבר די ברורים, העפיצות מתחילה להתרכך, הפירותיות עדיין בעיצומה, נישאת על חומציות מעולה, התיבול מאופק, הגוף מלא והסיומת ארוכה ומענגת.
ה 2011, שלדברי האורח, היה אחד הבצירים הגדולים בריוחה בעשורים האחרונים, מדגיש את מאפייני הריוחה במלוא עוצמתם. החומציות ממש בחזית, אך מאוזנת להפליא עם העפיצות, הפרי, העץ ורמת האלכוהול. אומרים שריוחה מתיישן מעלה, בין השאר, ניחוחות של ברזל חלוד, אז חיפשנו אותו ומצאנו. לאחד הוא הזכיר את מחסן הגרוטאות של סבו ולשני ערימת ברגים ישנים… וכל זה במובן החיובי של המילה. שוב, יין צעיר במושגי ריוחה, אבל כבר מענג ומראה לאן הוא הולך. חווייה.
2015 ו 2016 ממש צעירים, אבל יסודות הריוחה טבועים בהם ואין לי ספק שעתידם דומה לזה של ה 2007.
מבין כל הארבעה, רק בציר 2015 זמין לרכישה בסניפי דרך היין, במחיר 160 ₪.

Pagos de Viña Real 2018
מבוסס על 100% ענבי טמפרניו, לדברי האורח, "בציר ידני בכרם מצטיין תוך מיון קפדני של הענבים בכרם וביקב. תסיסה ספונטנית במכלים קטנים מבוקרי טמפרטורה. תסיסה מלו-לקטית בחביות אלון צרפתיות והתיישנות בת 12 חודשים בחביות." לטעמי, יין ממש צעיר לשיפוט, אבל כבר מציג עוצמה, עושר ומורכבות, פרי בשל, תיבול עז, איזון נאות וסיומת מאד ארוכה. מחירו 360 ₪.



מודעות אחרונות בנושא: