לוח מודעות אירוע יין פרסם מודעה חדשה

יין מקרב לבבות ותורם לקשר החם שבין הונגריה וישראל

מאת רן בירון | 14/06/2021

האם יין מקשר בין אנשים, טוב יותר מאשר פוליטיקאים? לחבורה המצומצמת של חובבי היין, שהתקבצו במרפסת הקומה הששית בביתו של שגריר הונגריה בישראל, אין ספק בכך.

בילינו ערב יין מרתק, לצד מאכלים הונגריים מענגי חך, כאורחים של שגריר הונגריה בישראל, מר לוונטה בנקו (Levente Benko) ולצידו הקונסול ההונגרי לנושאי מסחר ומדע, מר אנדראס ליטאוזקי (Andras Litauszki), שניהם חובבי יין מובהקים.

את היינות לטעימה, בליווי סיפורו של כל יין, הציג בגאווה ובכבוד, עופר בר-און, בעליה של חברת היבוא "החבית ההונגרית", אשר מתמחה בייבוא יינות הונגריים (www.havit.co.il) מהשורה הראשונה. אין זה סוד, שיחסית לייבוא מארצות יין אחרות, במיוחד צרפת, איטליה וספרד, הונגריה עדיין מדשדשת מאחור, למרות שיינות רבים, במיוחד המתוקים מאזור טוקאי, בצפון מזרח המדינה, נמצאים זה עידן ועידנים בליגה העילית של יינות תבל.

פתחנו בטעימת שלושה יינות לבנים ושני יינות רוזה טעימים ונעימים לחך, במיוחד, לטעמי, ה Royal Tokaji Dry Furmint 2018 הלבן וה Gere Rose 2020 הוורוד, אבל עם כל הכבוד לאלו, ויש לי הרבה כבוד ליינות יבשים, זאת הייתה רק הקדמה מכובדת לקראת עיקר האירוע, טעימת חמישה יינות טוקאי מתוקים.

קצרה היריעה מלתאר כל יין בפירוט רב, כל החמישה מעולים ומבטאים בגדול את הארומטיות הנפלאה של יינות הטוקאי המתוקים מגירי הדבש המעודן והמרגש. מעניינן במיוחד השוני בין ה Szepsy Szamorodni 2016 לבין ה Szepsy Aszu 6 Puttonyos 2013, שניהם ענקים, אבל הראשון, לטעמי, נגיש כבר עכשיו והשני צריך עוד זמן התבגרות כדי להציג את מלוא גדולתו.

שאלת חלון השתייה של יינות טוקאי המתוקים עלה במהלך הטעימות. הדעות לא היו חלוקות, ברור לכל שאלו יינות שזמן, הרבה זמן, עושה להם רק טוב ובמיוחד לעיליים וליקרים שבהם. כך גם באזורי יין אחרים, במיוחד בבורגון. הוילאז'ים של גדולי האזור מענגים כבר בשנותיהם הראשונות, בעוד, כדי למצות את מלוא ההנאה מהפרמייר והגרנד קרו של אותו אזור, צריך לעיתים להמתין שנות דור.

התופעה מוכרת גם במיטב יינות הריזלינג באזורי ריינגאו ומוזל. גם הסוטרן, בדרום בורדו, שאותו מאתגר בהצלחה הטוקאי המתוק, "סובל" מאותה תופעה, וייתכן מאד שהטוקאי גדול מכולם בכושר ההשתבחות לאורך שנים ארוכות.

עיון בהמלצות של רוברט פרקר על כמה מגדולי טוקאי, מראה שהוא לא מהסס להמליץ על חלונות שתייה, שנפתחים כ 10 שנים לאחר הבציר ומסתיימים עמוק בתוך שנות 2100. רק חיי נצח יאפשרו לנו לבחון את צדקת דבריו. בינתיים נסתפק במה שיש. לחיים!

לא נותר לי אלא להודות שוב לשגריר, לקונסול ולאיש החבית ההונגרית, על הערב המרתק, הנעים, הטעים ומעשיר הידע, כפי שאנחנו, הישראלים אומרים, היה "כיף גדול". אין ספק, יין מקרב לבבות!



מודעות אחרונות בנושא: