לוח מודעות אירוע יין פרסם מודעה חדשה

מאה חמישים שנה ליקב טפרברג וגם יין דגל חדש – פרובידנס 2016

מאת רן בירון | 29/01/2020

ענף היין העולמי עתיר סיפורי משפחות יין, בהן כורמות וייננות הינן אורח חיים לאורך דורות רבים. כאשר בעל יקב בטוסקנה, או בבורדו, או בכל אזור יין קלאסי מספר שהוא כבר דור עשירי, או דור עשרים, זה נשמע די מוכר. כאשר יינן בבורגון מסביר שלקח למשפחתו כמאתיים שנה ללמוד איך מפיקים יין שרדונה מעולה, זה עדיין מתקבל על הדעת, כי משפחתו מייצרת יין מאותה חלקה, כבר למעלה מאלף שנה.

אנחנו עוד לא שם, אבל בכל זאת, אצלנו, יקב שחוגג את שנתו ה 150 אינו עניין של מה בכך. בימים אלו מציין יקב טפרברג את המאורע המרגש. במפגש החגיגי שנערך השבוע, סיפר בהתלהבות רבה, מנכ"ל היקב, איש הדור החמישי למשפחה, מוטי טפרברג, על ה"חזון", אשר לדבריו הוביל את היקב המשפחתי מראשית דרכו בין חומות ירושלים, ב 1870וממשיך להוביל גם כיום: "חמישה דורות שיקב טפרברג עובר מאב לבנו ושומר באדיקות על מורשת של יקב משפחתי. כיקב ששם לו למטרה לעמוד בחזית תעשיית היין בישראל וחוגג השנה את שנתו המאה וחמישים, גם כיום אנחנו חדורי חזון ותחושת שליחות, כפי שהנחילו לנו בני דור המייסדים."

במהלך המפגש, הושק, בגאווה יין הדגל החדש של היקב, הנושא את השם "פרובידנס" מבציר 2016. מוטי טפרברג המשיך בדבריו והסביר כי "משמעות השם פרובידנס (PROVIDENCE) הינה השגחה עליונה. השגחה אשר מלווה את יקב טפרברג, החל מהדור הראשון שהחל את מסעו באודסה בתקופתו של הצאר, ממשיך בירושלים בזמן האימפריה העות'מאנית ומגיע לשיאו במהפכת היין הישראלי כיום. היסטוריה של 150 שנה, חמישה דורות ומשפחה אחת המעבירה מאב לבן מורשת משפחתית ענפה של יצירת יין".

גם שיקי ראוכברגר, היינן הראשי של היקב, לא חסך במילים חמות: "המחשבה שאנו שותפים היום לפריצת דרך שהחלה לפני 150 שנה היא מרגשת ביותר. היכולת לממש חלום ולהפוך אותו למציאות תוך מתן דרור מחשבתי וחופש יצירתי, מאפיינת יותר מכל את השקתו של פרובידנס 2016 – יין הדגל של יקב טפרברג. האפשרות לבחור את אותן חביות יין המביאות איתן הרמוניה מרגשת וייחודית ולמסוך אותן לבקבוק שיהיה יין הדגל של היקב, מבטאת יותר מכל את האומנות הייננית ואת ערכי משפחת טפרברג בצורה נאמנה".

יינני היקב, אוליבייה פרתי ודני פרידנברג, מסרו פרטים נוספים על היין החדש, ממנו יוצרו 6700 בקבוקים בלבד: "מבוסס על 52% קברנה סוביניון, 42% פטי וורדו ו-6% סירה מחלקות כרם אשר נטועות על קרקעות טרה רוסה עמוקות בבקעת קדש ובדישון בגבהים של 350-460 מטר מעל פני הים, כיוון הנטיעה צפון-דרום ומשטרי השקייה מוקפדים לריסון הצימוח. החלקות עברו זמירה קפדנית ובהמשך, דילול שריגים מוקפד ועל כן, לא נדרשו דילולי אשכולות נוספים. האשכולות מתאפיינים במבנה מרווח וגודל גרגר קטן. הכרמים ליין זה מאופיינים בהבדלים משמעותיים בין טמפרטורת יום ממוצעת לטמפרטורת לילה קרירה, המאפשרת הגעה לאיכות ענבים ייחודית אשר באה לביטוי בריכוז גבוה של טעמים וארומות".

באשר לתהליך הייצור, הסבירו הייננים כי "לאחר ריסוק עדין הועברו ענבי הקברנה סוביניון וענבי הסירה דרך מחליף חום להורדת הטמפרטורה לכדי 12 מעלות למיכל נירוסטה מקורר למשך שלושה ימים להשריה קרה (cold soaking) לפני תחילת התסיסה האלכוהולית. ענבי הפטי וורדו הועברו ישירות לתסיסה. עם סיום ההשריה הקרה, הענבים עברו סחיטה איטית בלחצים נמוכים למיכל נירוסטה לתסיסה מאלולאקטית. עם סיום ה-cold soaking הועלתה הטמפרטורה והחלה התסיסה האלכוהולית ב-25 מעלות. בסיום התסיסה האלכוהולית היינות עברו השרייה על הקליפות (extended maceration) למשך של כחמישה ימים. מטרת ה- extended macerationהייתה למצות רמה גבוה יותר של טנינים. לאחר סיום התסיסה המאלולאקטית כל יין החל את תהליכי ההתבגרות בחביות עץ אלון צרפתיות חדשות למשך 18 חודשים. לאורך התבגרות היין בחביות נטעמו כל החביות ונבחרו האיכותיות ביותר לממסך זה".

רשמי טעימה שלי:
הלגימה הראשונה מציגה יין עתיר פרי מרוכז, במיוחד שזיף, יחד עם תיבול עז ומרירות מאופקת, אשר מאפיינים בדרך כלל את ראשית דרכו של יין, אבל עיון (אף ופה לצורך העניין…) מעמיק יותר בניחוחות ובטעמים, לאורך שהות היין בכוס, מגלה חומציות מודגשת, אשר נושאת על גבה, ותמשיך לשאת לאורך זמן, רבדים של ארומות פרחוניות ופירותיות המובילות לטעמים נעימים לחך, מלווים בעפיצות מלטפת, מרקם גוף בינוני, שמקנה ליין נוכחות יפה על החך ללא כבדות יתר, המקשה על השתייה. היין מאד חד וממוקד, אבל עדיין לא ברמה שעושה אותו נוקשה, לדעתי בעיקר מתרומת האחוז הגבוה יחסית, של הפטי וורדו, אשר משתלב היטב עם הקברנה סוביניון שמרכך אותו. מעבר לכל התיאור המילולי הנ"ל, כל לגימה מזמינה לגימה נוספת וזה מה שמסמן לי בבירור כי היין הוא כלבבי וילווה בהנאה רבה מאכלי בשר. מחירו 250 ש"ח.

ו… אי אפשר שלא להחמיא למנהל השיווק, רועי הראל. בסופו של יום, יהיה מוצר כלשהו מוצלח ככל שיהיה, הוא לא יימכר מעצמו. צריך לשווק אותו. יקב טפרברג, שהיה ידוע בעבר כיצרן של יינות זולים יחסית, אשר יועדו בעיקר למגזר הדתי, שלעיתים סווגו (סוג של גנאי…) כ"יינות קידוש", עבר בשנות עבודתו של רועי, מהפכה של ממש. מנסיוני האישי, אני רואה את יינות טפרברג במקום בולט באולמות ארועים, בחברות קייטרינג רבות, בבתי מלון, בכנסים ובקבלות פנים. מעבר לכך היקב משווק כיום סדרות עילית איכותיות בכמויות מוגבלות, אשר דורשות השקעה מקצועית וכספית רבה בכורמות ובייננות ואלו מחלחלות עם הזמן גם לסדרות הנמוכות אשר מיוצרות בכמויות הגדולות. כל זה אינו מקרי ובוודאי לא היה מצליח ללא התמיכה של מוטי טפרברג, לאורך כל הדרך, או כפי שמוטי אוהב לכנות זאת, "חזון". הרבה "חזון" . לחיים!



מודעות אחרונות בנושא: