לוח מודעות יינות חדשים פרסם מודעה חדשה

יין המערה 2014 יוצא לדרך ומשלב איכות ויוקרה

מאת רן בירון | 14/03/2018

פתחתי בכותרת "יין המערה 2014 יוצא לדרך ומשלב איכות ויוקרה" מתוך כוונה להדגיש זאת. לא תמיד איכות ויוקרה צועדים זה לצד זה, אבל כאן, לדעתי ולטעמי, השילוב אמיתי ונכון, במיוחד כאשר יוצרי היין הזה יודעים לייצר גם יינות טובים לא יקרים ועל כך בהמשך.

לאחרונה כתבתי כאן על ה"לא יקרים" של בנימינה מבציר 2017 שמחירם לצרכן בין 20 ל 30 ש"ח, אשר הוצגו על ידי הייננים יפתח פרץ ויונתן שוטס המפגש ביקב, בהתלהבות רבה. לפני מספר ימים הם הזמינו אותנו שנית , במעמד יוקרתי בבר היין המרשים של מלון ממילא בירושלים, להשקת "המערה 2014" שמחירו 240 ש"ח, בדיוק באותה רצינות והתלהבות.

אי אפשר שלא להתרשם מההתייחסות הכה חיובית של יפתח פרץ, הינן הראשי של יקב בנימינה, ליינות משני צידי קשת המחירים של יינות היקב ויינות ישראל בכללם. כבר לפני שלוש שנים, טבע יפתח את הכותרת "יינות לא יקרים" ועמד על כך שזה שמם, ולא "יינות זולים". יין הוא יין בכל רמת מחיר, והוא אמור לענג וללוות מאכלים שונים, בארועים שונים, למטרות שונות, כל עוד אין בו תקלות.

אכן, יש הבדלים משמעותיים בין סדרות המושבה וטבע לבין יינות המערה. האחרונים עשירים יותר בניחוחות ובטעמים, הם נעשים מורכבים יותר ככל שהם מתיישנים בחביות עץ אלון ובבקבוקים ומחירם יקר פי עשר. עם זאת, גם אלו וגם אלו נטולי פגמים ומענגים ובכך כוחו והצלחתו של יקב, אשר מסוגל לספק ללקוחותיו מגוון רחב של יינות, לכל כיס.

אין זה סוד כי יקב "המערה" הינו מותג על של יקב בנימינה, אשר החל את דרכו לפני 15 שנה, אבל הוא מוצג כיקב עצמאי הנושא את השם "המערה" וכך גם שם היין. המקור לכך הוא מערה, אשר נחצבה בשלהי המאה ה-16, כחלק מפעולות הבנייה של השלטון העותומני בארץ, בלב הרי הכרמל, מערת ענק הבנויה בצורת קמרון מקשתות צמודות אחת לשנייה, היוצרות מבנה חצי גלילי. אורכה של המערה מגיע לשמונים מטר, גובהה מתנשא לכתשעה מטרים ורוחבה מגיע לחמישה מטרים. לאורך השנים שימש המבנה לאחסון מוצרי מזון ולקראת סוף המאה ה 19-הוסב ייעודו למרתף יינות וברנדי. תנאי הלחות והקירור האידיאלים במקום – חושך מוחלט, רמת לחות שאינה יורדת מתחת ל80% וטמפרטורה קבועה של כ 18-מעלות – הפכו את המערה למקרר יינות טבעי. בשנים האחרונות, חוזר המבנה לייעוד המתאים לו יותר מכל: מרתף התיישנות והתבגרות ליין איכותי, התורם גם את שמו: "יקב המערה".

יין המערה בנוי מראשית דרכו כממסך בורדו קלאסי המורכב משני שליש קברנה סוביניון, קרוב לשליש מרלו ואחוזים בודדים של פטי ורדו. מקור ענבי הקברנה סוביניון והמרלו הוא כרמים בוגרים בגליל העליון ומקור ענבי הפטי ורדו הוא בכרם הממוקם ברמת הגולן. הכרמים בגליל גדלים על קרקע בזלתית מאווררת. בזכות גילם הם מניבים יבולים נמוכים באופן טבעי, אשר אינם עולים על רמה של 700 ק”ג לדונם. כל הנתונים הללו, גיל הגפנים, איזור הגידול ורמת היבול מאפשרים קבלת פרי מרוכז ובעל בשלות פנולית גבוהה.

הענבים המיועדים לייצור יין המערה וגדלים בכרמים מובחרים, נבצרו בשלהי קיץ 2014.
ענבי כל זן עברו השרייה קרה במשך 3 ימים לצורך מיצוי צבע, ארומות פרי וטעמים רבים ככל האפשר. לאחר מכן החלה תסיסה אלכוהולית שנמשכה 10 ימים בסיומה נותר היין עם הקליפות ל-48 שעות נוספות לצורך השלמת מיצוי הטעמים והתרכובות הפנוליות הנחוצות להתיישנות איכותית וארוכה. הקברנה סוביניון, המרלו והפטי ורדו התיישנו, כל זן בנפרד, במשך 24 חודשים בחביות עץ אלון צרפתי תחת השגחתם של יינני היקב. בסיום ההתיישנות נבחנו היחסים בין הזנים לטובת הממסך הסופי, זאת במטרה להבטיח ממסך בסגנון בורדו – ממסך עשיר, מורכב ובעל יכולת התבגרות טובה גם בבקבוק. היין בוקבק ביולי 2017 ועבר תקופת התבגרות נוספת בבקבוק בת תשעה חודשים לפני צאתו לשוק.

כדי להתרשם מכושר ההתיישנות של יין המערה, נמזג לכוס נוספת גם בציר 2007, אשר הוכיח לכולנו כי אכן סדרת "המערה", לדורותיה, הינה סדרה עילית, משכמה ומעלה וכי יינות "המערה" מתבגרים בכבוד. תוך כדי טעימת שני היינות האזנו בקשב רב להרצאתו המלומדה של יפתח על הכרמים, מבנה הקרקע בחלקות מהן מגיעים ענבי המערה, הניקוז, השיפועים, הבזלת והגיר, ושאר הגורמים אשר בסופו של דבר באים לידי ביטוי כה מענג בכוס היין.
רשמי טעימה אישיים שלי:
היין עשיר בניחוחות ובטעמים. היין מציג ריח מאופק של קאסיס, מלווה בארומות של פירות יער, טבק ושוקולד. היין משתנה תוך כדי שהייתו בכוס ומעלה רבדים נוספים של טעמי פרי, תיבול נעים לחך ועפיצות מלטפת. ליין נוכחות יפה על פני החך ולמרות שמצפים ממנו ליותר כובד, הוא בעל מרקם גוף בינוני וחומציות מאופקת ובכך גדולתו והתאמתו לאקלים הישראלי וגם לקיץ הארוך שלנו. היין טעים ובעל סיומת מענגת ארוכה מאד. כל לגימה מזמינה לגימה נוספת.

כאמור מעלה, מחירו לצרכן 240 ש"ח ויוצרו ממנו 30,000 בקבוקים בלבד.



מודעות אחרונות בנושא: