לוח מודעות יינות חדשים פרסם מודעה חדשה

אסף פז ממשיך להפתיע – המקבאו הראשון בארץ, יצירה חדשה של יקב ויתקין

מאת רן בירון | 07/09/2019

אסף פז ממשיך להפתיע – המקבאו הראשון בארץ, יצירה חדשה של יקב ויתקין

ידידנו אסף פז הצטיין מראשית דרכו בתחום היין הישראלי, כחלוץ נועז, שדילג על הזנים הקלאסיים ולא נגע עד כה בסוביניון בלאן, שרדונה, קברנה סוביניון ומרלו, העלה מהאוב את הקריניאן, העמיד אותו בקדמת הבמה של תעשייה היין האיכותי בארץ וגרר בעקבותיו יקבים נוספים, טבע את המותג "מסע ישראלי" אשר מוביל בהצלחה, לאורך שנים, את הרוזה והלבן של ויתקין, העלה למקום מכובד את הגרנאש הלבן והציג עוד כמה הצלחות אשר בנו את מעמדו המכובד של ויתקין כיקב מוביל ושל אסף כיינן מצליח ואהוד.

אז אם חשבתם שאחרי כל מה שעשה עד כה, אסף נח עכשיו על "שזרות הדפנה" וטופח על חזהו בהנאה גלויה, אתם טועים. הוא ממשיך להפתיע. לפני מספר ימים, במפגש עם אנשי יין בחצרו של אלון גונן, המארח הבלתי נלאה (הארוח של אלון ראוי לכתבה בפני עצמה), הציג אסף את תוצאת המיזם החדש שלו, יין לבן על טהרת הזן מקבאו (Macabeo).

השם שניתן לרך הנולד הוא "תובנה" ואסף מסביר כי התובנה ממנה נולד המקבאו הישראלי הראשון נבטה אצלו לפני שני עשורים, במהלך מסעותיו בספרד ובדרום צרפת. הזן כבש את ליבו והוא המשיך לעקוב אחריו לאורך השנים. במחוזות גידולו, בחבל פנדס הוא מכונה "הסינדרלה הלבנה" של קטלוניה. בריוחה הוא מוכר יותר בשם "ויורה".

בפנדס הוא מהווה בעיקר בסיס ליינות הקאווה, אך גם ליינות לבנים אחרים. בריוחה מייצרים ממנו יינות לבנים שונים ובדרום צרפת, בחבל רוסיון, יינות לבנים וגם יינות קינוח מתוקים מאד. זן המקבאו, כאשר הוא נבצר מוקדם, מצטיין בחומציות בולטת ובטעמי אשכולית ולכך בדרך כלל מכוונים היקבים המפיקים את יינותיהם ממנו.

לפני עשר שנים הביא אסף שתילי מקבאו לארץ ונטע אותם ברמת הגולן בסודי סודות. גם עכשיו הוא מסרב לאמר היכן בדיוק נמצא הכרם. לאחר ארבע שנות בציר שלא השביעו את רצונו, ב 2017 נוצר היין הראשון, חבית אחת בת 500 ליטר ממנה מולאו בסופו של דבר מעט מעל 600 בקבוקים. הראשונים שבהם נפתחו באותו ערב אצל אלון. המחיר שנקבע ליין ע"י היקב – 169 ש"ח. שווה או לא, מוקדם לשפוט.

התגובה הראשונית סביב השולחן היתה מעורבת, מ "נהדר" ועד "מוזר" אבל כולנו חשנו שיש כאן משהו חדש שלא הכרנו עד כה, יין שלא דומה לאלו שאנו מכירים וצריך לחזור ולטעום אותו בבציר הבא ולראות לאן הוא מוביל. אני חשתי ביין מינרליות מאופקת, מעט פרי, שילוב של מתיקות וחומציות באיזון יפה, גוף בינוני, מרירות קלה מרעננת וסיומת יבשה חדה. יותר מכל חשתי עניין וסקרנות. קרוב לוודאי שארכוש שניים שלושה בקבוקים למעקב נוסף.

האם אסף פותח ציר חדש לטווח הארוך, בדומה למה שעשה עם הקריניאן – ימים יגידו.



מודעות אחרונות בנושא: