לוח מודעות יינות חדשים פרסם מודעה חדשה

יין המערה היוקרתי מבציר 2015 יוצא לדרך

מאת רן בירון | 13/03/2019

יין המערה 2015 היוקרתי יוצא לדרך. הוא כבר חי בקרבנו מספר רב של בצירים מאז הולדתו, עבר עליות ומורדות, בדרך כלל עליות, בכפוף למאפייני הבצירים השונים, אבל היוקרה תמיד לוותה אותו.

2015 היתה שנה מהסוג שכורמים וייננים לא אוהבים במיוחד. היתה זאת שנה חורפית מאד, שלג בהרים, ומנגד, קיץ חם מאד, טמפרטורות גבוהות מהרגיל בתקופת הבציר ואם לא די בכך, גם סופת חול קשה. כל אלו נתנו את אותותיהם במרבית יינות בציר 2015. גם יין המערה דרש מאמצים רבים מיוצריו, כדי לשמור על רמתו ויוקרתו.

יין המערה, אשר מיוצר בכמויות קטנות, יחסית להיקף הייצור הכולל של היקב, הוא הקוטב המנוגד לייצור ההמוני של יינות "לא יקרים" שמייצר יקב בנימינה. לא פעם כתבתי כאן על ה"לא יקרים" של בנימינה שמחירם לצרכן בין 20 ל 30 ש"ח, אשר מוצגים מידי פעם על ידי יינני היקב, בדיוק באותה רצינות והתלהבות בה מוצג יין המערה, שמחירו לצרכן כ 200 ש"ח ולצידו אותו יין מגפנים בוגרות, שמחירו כ 400 ש"ח. לדעתי ולטעמי, בכך גדולתו של יקב בנימינה, אביו של יקב המערה, שיינניו ומנהליו מתייחסים באותה רצינות לשני הקטבים האלה.

אכן, יש הבדלים משמעותיים בין סדרות המושבה וטבע לבין יינות המערה. האחרונים עשירים יותר בניחוחות ובטעמים, הם נעשים מורכבים יותר ככל שהם מתיישנים בחביות עץ אלון ובבקבוקים ומחירם יקר פי עשר. עם זאת, גם אלו וגם אלו נטולי פגמים ומענגים ובכך כוחו והצלחתו של יקב, אשר מסוגל לספק ללקוחותיו מגוון רחב של יינות, לכל כיס.

אין זה סוד כי יקב "המערה" הינו מותג על של יקב בנימינה, אשר החל את דרכו לפני 16 שנה, אבל הוא מוצג כיקב עצמאי הנושא את השם "המערה" וכך גם שם היין. המקור לכך הוא מערה, אשר נחצבה בשלהי המאה ה-16, כחלק מפעולות הבנייה של השלטון העותומני בארץ, בלב הרי הכרמל, מערת ענק הבנויה בצורת קמרון מקשתות צמודות אחת לשנייה, היוצרות מבנה חצי גלילי. אורכה של המערה מגיע לשמונים מטר, גובהה מתנשא לכתשעה מטרים ורוחבה מגיע לחמישה מטרים. לאורך השנים שימש המבנה לאחסון מוצרי מזון ולקראת סוף המאה ה 19-הוסב ייעודו למרתף יינות וברנדי. תנאי הלחות והקירור האידיאלים במקום – חושך מוחלט, רמת לחות שאינה יורדת מתחת ל80% וטמפרטורה קבועה של כ 18-מעלות – הפכו את המערה למקרר יינות טבעי. בשנים האחרונות, חוזר המבנה לייעוד המתאים לו יותר מכל: מרתף התיישנות והתבגרות ליין איכותי, התורם גם את שמו: "יקב המערה".

יין המערה בנוי מראשית דרכו כממסך בורדו קלאסי המורכב משני שליש קברנה סוביניון, קרוב לשליש מרלו ואחוזים בודדים של פטי ורדו. מקור ענבי הקברנה סוביניון והמרלו הוא כרמים בוגרים בגליל העליון ומקור ענבי הפטי ורדו הוא בכרם הממוקם ברמת הגולן. הכרמים בגליל גדלים על קרקע בזלתית מאווררת. בזכות גילם הם מניבים יבולים נמוכים באופן טבעי, אשר אינם עולים על רמה של 700 ק”ג לדונם. כל הנתונים הללו, גיל הגפנים, איזור הגידול ורמת היבול מאפשרים קבלת פרי מרוכז ובעל בשלות פנולית גבוהה.

הענבים המיועדים לייצור יין המערה וגדלים בכרמים מובחרים, נבצרו בשלהי קיץ 2015. ענבי כל זן עברו השרייה קרה במשך 3 ימים לצורך מיצוי צבע, ארומות פרי וטעמים רבים ככל האפשר. לאחר מכן החלה תסיסה אלכוהולית שנמשכה כ 10 ימים בסיומה נותר היין עם הקליפות ל-48 שעות נוספות לצורך השלמת מיצוי הטעמים והתרכובות הפנוליות הנחוצות להתיישנות איכותית וארוכה. הקברנה סוביניון, המרלו והפטי ורדו התיישנו, כל זן בנפרד, במשך 24 חודשים בחביות עץ אלון צרפתי תחת השגחתם של יינני היקב. בסיום ההתיישנות נבחנו היחסים בין הזנים לטובת הממסך הסופי, זאת במטרה להבטיח ממסך בסגנון בורדו – ממסך עשיר, מורכב ובעל יכולת התבגרות טובה גם בבקבוק. היין בוקבק בקיץ 2018 ועבר תקופת התבגרות נוספת בבקבוק בת תשעה חודשים לפני צאתו לשוק.

כדי להתרשם מכושר ההתיישנות של יין המערה, נמזג לכוס נוספת גם בציר 2008, אשר הוכיח לכולנו כי יינות "המערה" לדורותיהם, מתבגרים בכבוד. לחיים!



מודעות אחרונות בנושא: