לוח מודעות יינות חדשים פרסם מודעה חדשה

יקב ויתקין – חזרה לשורשים ועמידה בחזון שהותווה בראשית הדרך

מאת רן בירון | 15/12/2018

מה לא נאמר עוד על יקב ויתקין… חלוץ הייננות הים תיכונית בישראל, יקב שדילג על הקברנה סוביניון, המרלו, הסוביניון בלאן והשרדונה, זנים שכל יקב חדש פותח בהם את ראשית דרכו, יקב אשר פעל שנים רבות בצפיפות נוראית, ועבר חתחתים ומהמורות בירוקרטיים, עד אשר התמקם בביתו החדש בפאתי כפר ויתקין וממשיך להיות, מהמובילים בארץ בחדשנות ובאיכות, תוך צבירת יותר ויותר אהדה בקרב חובבי וצרכני היין בישראל.

פגשתי את שרונה, דורון ואסף לראשונה לפני 15 שנה, ב"חוה של אליק", בה הם נחשפו לציבור, יחד עם עוד מספר יקבי בוטיק שצצו באותה תקופה. האחרים הציגו, איך לא, את הזנים שכולנו הכרנו, בעוד ויתקין מספרים לנו על קריניאן, פרנץ' קולומבר ופטי סירה. "עוף מוזר", חשבתי אז לעצמי. להציע זנים שאף אחד לא שמע עליהם… תעוזה של מתחילים הזויים, שמנסים תחביב חדש.

מימי החווה של אליק עברו שנים רבות. שלושת החברה האלה ממשיכים להוביל קו ברור ועיקבי שבו החלו את דרכם והם ממשיכים לדבוק באדיקות בפילוסופיה הייננית שלהם ובחזון אותו חרתו על דגלם מראשית הדרך. עם השנים, נוספו עוד זנים, כגון גרנאש לבן ואדום, רוסאן ומרסלאן, ריזלינג, סירה, פינו נואר, קברנה פרנק וגוורצטראמינר ועדיין שומרים מרחק מארבעת הזנים הקלאסיים הנ"ל וכנראה שימשיכו כך גם בעתיד.

היקב מציג מגוון רחב של יינות, ביניהם, יין הדגל של היקב הנושא את השם "שורשים" והוא מיוצר אך ורק בשנות בציר מעולות באיכותן. מאז 2006 יוצר היין הזה חמש פעמים. בימים אלו הושק החמישי, "שורשים ה", מבציר 2011. לרגל השקתו, התכנסנו ביקב לטעימת אורך של בצירי "שורשים" קודמים במקביל לטעימת חתן השמחה. ל"חימום החך, טעמנו כמובן גם רוזה אחד ושלושה לבנים.

הרוזה, מבציר 2018, לקראת ביקבוק בקרוב, מבוסס על 90% גרנאש ו 10% קריניאן, מציג צבע ורוד עתיק מרשים, בשומת נעימה, פירותיות מרעננת וסיומת ארוכה יבשה, ממש כל מה שאני אוהב ברוזה. לאחר הרוזה טעמנו שני בצירי ריזלינג, 2013 ו 2015, יבשים ועוצמתיים כיאות לזן, מינרליים, חדים וממוקדים. שניהם מעולים, אך לטעמי האישי, אהבתי יותר את ה 2013, חשתי בו נוכחות כבדה יותר על החך ואיזון מושלם והתבגרות מכובדת, שאינה תמיד נחלת יינות לבנים. לבן נוסף, הגנאש בלאן, שאליו יש לאסף חיבה מיוחדת לאחרונה, מציג נוכחות בולטת של פרי, חומציות מודגשת ועץ ברקע. יין לבן בעל ניחוחות וטעמים פחות מוכרים לנו ובכך ייחודו.

ועכשיו העיקר, שלשמו התכנסנו, טעימת אורך של מספר בצירי "שורשים". לדברי היינן אסף פז: "סדרת שורשים מבטאת שיא של עוצמה משולבת בהרמוניה.יין חדש בסדרה מיוצר בכל שנה בה איכות הענבים תהיה יוצאת דופן כך שתתאים ליין הייחודי הזה.כל מהדורה מיוצרת במספר בקבוקים מוגבל, עוברת תהליכי התבגרות בחביות אלון צרפתי חדשות ובהמשך יישון ארוך בהרבה מהמקובל בבקבוקים. היין מיועד לפתיחה ברגעים מיוחדים מאד".

עוד סיפר אסף, כי לקראת בציר 2006, הם החליטו לייצר יין שיכיל שילוב בין ישן לחדש. זנים ותיקים וחדשים, בתמיכתה של מיטב הטכנולוגיה הייננית בה מאובזר היקב ושימוש בגישה ייננית מעודנת ומאופקת המעניקה ביטוי למאפייני הזן והמקום. ליין החדש נבחרו החלקות המתאימות, ובכל כרם נבחרה "הפינה המיועדת" ממנה נבצרו הענבים ליין החדש. הענבים שהופרדו ליין זה הצטיינו בריכוז ועצמה של טעמים וצבע עם מבנה יוצאי דופן, הושם הדגש דווקא על איפוק ואלגנטיות באמצעות תסיסה קרה יחסית וסחיטה עדינה. כמות קטנה (אחוזים בודדים) של זן לבן, קולומברד מגפנים בוגרות, תססה יחד עם ענבי הקריניאן. במטרה לשפר את רעננות היין, מורכבות הארומות וכן יציבות הצבע. לאחר הסחיטה, בתום שיקוע קצר עבר היין במהירות להתבגרות בחביות מעץ אלון צרפתי. לאחר התבגרות של שנה בחביות, נבחרו שוב, מבין כלל החביות, החביות שהצטיינו בעצמת הטעמים, בהרמוניה ובאלגנטיות. הממסך הסופי נבנה במיכל והיין חזר להמשך התבגרות באותן החביות לשנה נוספת. מילוי היין נעשה ללא כל סינון או ייצוב טכנולוגי.

כך נולדה סדרת שורשים. ארבעת הבצירים הקודמים של הסדרה וגם בציר 2011 מבוססים על ממסך של קריניאן מאזור זכרון יעקב, פטי סירה ממורדות הרי יהודה ומעט פרנץ' קולומברד, שתוסס יחד עם הקריניאן. בנוסף לכך משולבים בממסך גם ענבי סירה ופטיט וורדו מכרמים במרום הגליל. היין התיישן 24 חודשים בחביות עץ אלון חדשות ועוד חמש שנים בבקבוקים ביקב. יוצרו ממנו 1650 בקבוקים.

טעמנו את ה"שורשים 2011" כאשר לצידו, בכוסות נוספות, שורשים 2008, 2007 ו 2006. כל הארבעה משכמם ומעלה. הזמן כמובן עשה את שלו, אבל למעשה גם הצעיר שבחבורה, כבר התיישן זמן רב במונחים ישראלים, כך שבהחלט יש מקום להשוואה ולבחינת הדקויות המבדילות ביניהם. כולנו גילינו הערכה רבה לשורשים 2011, יין אשר מגלה נוקשות במזיגה הראשונה, אך מתרכך במהלך השהות בכוס, מציג פרי בחזית ועץ ממש מאחור, עפיצות בולטת, מתיקות מאופקת, חומציות שתוביל את היין להתבגרות מכובדת בשנים הבאות וסיומת ארוכה מענגת. מחירו 300 ש"ח.

מבט לאחור, לעבר שלושת השורשים הקודמים, מלמד כי הללו התבגרו בכבוד הם מציגים שילוב של עוצמה, אלגנטיות והרמוניה. במיוחד שיבחו הטועמים את ה 2008 ואכן, לא פעם שמענו מייננים רבים כי 2008 הייתה שנת בציר "לפי הספר", כפי שהם נוהגים להתבטא, במרבית אזורי הכרמים בארץ. לגבי ה 2006 הדעות היו חלוקת. היו שסברו שהיין בשיאו וימשיך להחזיק בשיאו עוד תקופה ארוכה והיו שסברו שהיין עבר את שיאו, אבל עדיין חי ובועט ומביע את כל הטוב שיש בו. זה מה שיפה ביין. תמיד נותר מקום לטעם אישי בניתוח מאפייניו. אילו הייתה תמיד דעה אחידה, כל השיח הזה היה משעמם. עם זאת, כולנו היינו תמימי דעים, כי אלו בהחלט יינות שעומדים בקדמת הבמה של תעשיית היין שלנו. לחיים!



מודעות אחרונות בנושא: