לוח מודעות יינות חדשים פרסם מודעה חדשה

יקב יתיר מתחדש בשני ממסכים: נחל יתיר 2015 והר עמשא לבן 2017

מאת רן בירון | 29/11/2018

מפגש מעניין עם אנשי יקב יתיר, עבר על כוחותינו לפני מספר ימים. רבות נכתב על היקב הזה, על ייחודו, על מיקומו הגאוגרפי והטרוארי, על מנכ"לו, החקלאי השורשי, אוהב האדמה והאדם ועל ייננו המוכשר. אז… רק תזכורת קצרה, כפי שמספר היקב על עצמו: "יקב יתיר נוסד בשנת 2000 והוקם באזור תל ערד הייחודי. כרמי יקב יתיר נטועים בגובה רב, באדמת גיר חרסיתי, על גבי מדרונות בלב יער יתיר, היער הנטוע הגדול ביותר בישראל, המתנשא לגובה של עד 900 מטר מעל פני הים וממוקם דקות נסיעה מהיקב. הכרמים נהנים מאקלים חצי מדברי, יבש וקר בלילה, תנאים היוצרים אזור גידול (טרואר) ייחודי. זני הענבים הנטועים נהנים מתנאים אידיאליים לגידול ענבי יין".

את היקב מובילים המנכ"ל יעקב בן דור, היינן ערן גולדווסר והרוח החיה הבלתי נלאית, אתי אדרי, אשר קודמה לאחרונה לתפקיד מנהלת היצוא של כרמל, הבעלים של יקב יתיר, אך רוחה ונשמתה ממשיכות ללוות את יקב יתיר. למרות שלא השתתפה אישית במפגש הנוכחי, יעקב בן דור הדגיש את תרומתה במהלך דבריו.

בשנים האחרונות יקב יתיר מתחדש ועובר שינויים, התפתחות בכרמים ונטיעת זנים חדשים לאזור, מעבר מחביות קטנות למכלי עץ ובטון, יצירת ממסכים חדשים ועוד. בימים אלה יקב יתיר יוצא עם שני ממסכים חדשים, נחל יתיר 2015 והר עמשא לבן 2017.

יעקב בן דור, מנכ"ל יקב יתיר סיכם בקצרה: "יחודו של היקב נובע מכרמים הנטועים בגובה רב ומאקלים מדברי יבש וקר בלילה, שיוצר אזור גידול ייחודי. אל הייחוד האקלימי מתווספים כורמי ויינני היקב המנהלים את התהליך – מבחירת החלקות וטיפוח זני ענבי היין, בתהליך הבציר, התסיסה, היישון והבקבוק, הנעשים כולם בעזרת הטכנולוגיה והציוד העדכניים ביותר. מהלכי העומק שאותם אנו מקדמים לאורך השנים, הכוללים את התפתחות הכרמים, מעבר מחביות קטנות למכלי עץ ובטון, שימוש רב שנתי של חביות ועוד, הינם חלק מהתפתחות היקב והיום אנו נהנים מהסנוניות הראשונות, ממסכים חדשים בשילוב זנים חדשניים".

ערן גולדווסר, יינן יקב יתיר, הצביע בדבריו על שתי מגמות מרכזיות בתפישה הייננית של יקב יתיר אשר באות לידי ביטוי ביינות החדשים: "היתרון האיכותי ביצירת ממסכים רב זניים בהשוואה ליינות חד-זניים. בחירת מספר זנים המתאימים לתנאי הגידול שלנו, המדבר הגבוה, ושילובם ליין ממסך, מאפשר התמודדות טובה יותר עם אתגרי האקלים ויצירת יינות יותר מורכבים ומאוזנים, המבטאים טוב יותר את אזור הגידול שבו נטועים כרמי יתיר. שימוש מתון בעץ אלון בתהליך הכנת היין. מטרת היקב לאפשר לפרי הגפן המקומית להיות הגורם המרכזי המשפיע ובא לידי ביטוי בטעמם של יינותיו. אי לכך, השימוש בחביות עץ אלון מדוד ומוגבל, ומטרתו לעדן ולעגל את היין, ובעיקר לעצב את מרקמו, ולא את טעמו וריחו. היקב משתמש בעיקר בחביות משומשות ומכלי עץ גדולים, שאינם משרים טעמי עץ וקליה, בשילוב עם מכלי בטון ונירוסטה."

רשמי טעימה

נחל יתיר 2015
לדברי היינן ערן גולדווסר, "יין אדום זה מבטא באופן הטהור ביותר את הפרי האזורי. הזן המרכזי הוא סירה (77%), שאתו ניתן באזורנו לקבל יינות אדומים המאזנים טעמי פטל אדום עם רעננות ואלגנטיות טבעית. אליו מצטרפים זני המלבק (7%) אשר מדגיש את הפירותיות עם תיבול עשבוני והטנאט (16%) אשר מחזק את החומציות הטבעית ומעניק חוט שדרה טאני ליין". עוד, הסביר ערן, היין התבגר במיכלי עץ גדולים בני אלפי ליטרים, שאינם משרים טעמי עץ ביין, אך בהחלט מעגלים אותו ומעדנים את מרקם גופו.
טעמתי ונהניתי מאד. הסימן המובהק שלי ליין שאני אוהב, הוא שכל לגימה מזמינה לגימה נוספת. אהבתי את השילוב של הפטל החמצמץ והטאניות המלטפת את החך, שניהם באיזון מושלם עם יתר מרכיבי היין ועם רמת האלכוהול. נהניתי במיוחד מהסיומת הארוכה המלווה במרירת מאופקת אשר מגבירה את רעננותו. יין משכמו ומעלה, אשר ילווה בהנאה רבה ארוחת בשרים. מחירו 150 ש"ח.

הר עמשא לבן 2017
יין לבן אשר ממשיך את דרכו של הוויוניה (52%), אליו נוספו שני זנים חדשים באזור יתיר – שנין בלאן (33%) ורוסאן (15%). היינות תססו והתבגרו בנפרד בשילוב של מכלי נירוסטה, חביות עץ בנות 500 ליטר, ואמפורות בטון. לאחר 5 חודשי התבגרות אוחדו היינות הנבחרים. לדברי ערן, "הוויוניה תרם ניחוחות נקטרינה וחבוש, השנין בלאן הוסיף ריחות תפוח ירוק ואגס יפני, והרוסאן העניק חוט שדרה טאני המאזן את הפירותיות הניכרת של היין". היין תסס והתבגר כחמישה חודשים על שמריו ובוקבק בחודש מאי 2018.
לטעמי האישי, יין לבן מרשים ביותר, פירותי, מרענן, מציג מנעד רחב של ארומות פרחוניות וטעמי פירות בעלי מתיקות קלה נעימה לחך. החומציות האופיינית של זן הויונייה, ממשיכה לשלוט ביין הזה, אך באיפוק ובעידון. המרירות בבליעה מוסיפה לרעננותו. ילווה בהנאה ארוחות קלות וגם סתם כך ביום חם, כאפריטיף. אהבתי מאד. מחירו 100 ש"ח.

במפגש הושקו שני היינות שאת סיפורם תארתי, אבל, כמובן, אי אפשר לדלג על שני היינות האיקוניים שמלווים את היקב שנים רבות, ה"הר עמשא" ו, איך לא, יין הדגל של יקב יתיר, היין עתיר השבחים והפרסים, "יער יתיר". מהמעולים שבמחוזותינו. כן ירבו מפגשים כאלה. לחיים!



מודעות אחרונות בנושא: