לוח מודעות יינות חדשים פרסם מודעה חדשה

יקב כישור – תרומה רבת ערך לקהילה, והיינות הטובים אשר לצידה

מאת רן בירון | 07/09/2019

יקב כישור שוכן על רכס ההר העולה מחופי הגליל המערבי, בתוך כפר כישורית, ביתם לחיים של כ-170 בוגרים בעלי צרכים מיוחדים. היקב והכרם, הינם ענף תעסוקתי בכפר (אחד מתוך 12 ענפים) וחברי הכפר שותפים לעשייה ולעבודה. הכרמים ניטעו ב-2007, הבציר הראשון ב-2010. תחילה הופקו 8,000 בק' וכיום מייצר היקב כ-60 אלף בקבוקים.

את הכרמים ואת היקב, הקים היינן והכורם ריצ'ארד דיוויס, ויחד עמו, מסייע ומייעץ איתי להט.
שטח הכרמים 100 דונם והם מקיפים את הכפר ונמצאים באיזור גידול ייחודי המהווה גבול טבעי בין הגליל המערבי והגליל העליון. טרואר בעל מאפיינים משולבים של שני האיזורים. נהנה מהשפעתו הממתנת של הים התיכון ומקרבתו. ומן העבר השני זוכה לקרירות והיובש המאפיינים את לילות הגליל העליון.

בכרמי כישור נטועים אחד עשר זנים בשני כרמים. אדומים: ק. סוביניון, ק. פרנק, מרלו, פטי ורדו, סירה, גרנאש, מורבדר. לבנים: סוביניון בלאן, ויונייה, ריזלינג, שרדונה.

ביקרתי בעבר ביקב וכבר הבעתי באתר זה את התרשמותי ומלוא הערכתי לתרומת העושים במלאכה לקהילה ואת פרי יצירתם הייננית. לפני מספר ימים, הם ירדו אלינו, לתל אביב. ריצ'רד, יאיר וגדי, במפגש ידידותי חם,הציגו בפנינו את יינותיהם.

רשמי טעימה:

כישור רוזה 2018
מבוסס על ענבי גרנאש אדום וקברנה פרנק, ממסך לא שגרתי במיוחד, אבל ריצ'רד מצליח לעשות ממנו רוזה עדין, קל, ריחני, נעים לחך, שופע פרי, מעט תיבול, חומציות מרעננת וסיומת יבה ארוכה. זה מה שצריך בקיץ החם שלנו. מחירו 85 ש"ח.

כישור לבן 2018
ממסך של ויונייה ו סוביניון בלאן אשר נבצרו מוקדם כדי לשמר את הרעננות והאופי של הפרי ושל ייחודו של כל אחד משני הזנים. אכן, היין קל לשתייה, עדין, יבש מאד, מציג ניחוחות הדרים, חומציות מודגשת וסיומת מהנה. לבן כלבבי. מחירו 85 ש"ח.

משגב GSM 2016
לדברי היינן ריצ'רד דיוויס, "משגב היא השלד האיכותי של יקב כישור, סדרת משגב מהווה את הביטוי המלא למאפייני הכרם והאקלים בגליל המערבי העליו". ה GSM מבוסס על ענבי גרנאש, סירה ומורבדר מכרמי היקב בגליל המערב והעליון. הבציר ידני, כל זן תוסס ומתיישן בנפרד כ 14 חודשים ולאחר מכן מתבצע הממסך הסופי בשאיפה לתת ביטוי לשלושת הזנים ולאזור הגידול. אהבתי במיוחד את קלילות היין ונעימותו לחך. ריכוז הפרי, התיבול העז והחומציות הבולטת עושים את היין מתאים לסוגי אוכל שונים. היין מציג רעננות נעימה וסיומת ארוכה. מחירו 95 ש"ח.

מצודת תפן 2016
מורכב מענבי קברנה סוביניון, קברנה פרנק, מרלו ופטי ורדו מכרמי היקב למרגלות ההר בו שוכנת מצודת תפן, אזור אשר נהנה משילוב בין השפעת הים התיכון ממערב והגליל העליון ממזרח. כל זן עובר תסיסה בנפרד ומשתבח בחביות למשך 18 חודשים. בסופם תורם כל זן את חלקו לבלנד הסופי ולמורכבותו של היין. אהבתי מאד את הממסך הבורדולזי הזה, אשר מציג נוכחות יפה על החך, גוף מלא, שילוב ניחוחות וטעמי פרי ותיבול, חומציות בולטת וסיומת ארוכה נעימה. מחירו 140 ש"ח.

משגב ויונייה 2018
יין ויונייה זני מבוסס על ענבים מכרמי היקב בגליל, אשר, לדברי היינן "נבצרו בזמן אופטימאלי, עברו סחיטה באשכולות שלמים, התסיסה נעשתה בחביות אלון ולאחר מכן שהה על השמרים כחצי שנה".לטעמי, יין חד וממוקד, מדגיש במיוחד את מאפייני הויונייה, המשלבים חומציות בולטת וסיומת ארוכה. מחירו 95 ש"ח.

משגב סירה 2016
יין סירה זני, מענבי כרמי היקב בגליל המערבי העליון, אשר נבצרו ידנית וקוררו לשם השרייה במשך שלושה ימים. התסיסה היתה קצרה ומבוקרת עם ערבובים מתונים. לאחר סחיטה עדינה הועבר היין לחביות להתיישנות למשך 14 חודשים. ליין צבע אדום עוצמתי. ארומה אדמתית ומתובלת עם נגיעות שזיף שחור, פלפל וטבק. ליין גוף מלא, טאנין עגול קטיפתי, טעמי פירות אדומים ותבלינים, וסיומת ארוכה ונעימה. מחירו 95 ש"ח.

עין יפעם 2016
הגענו ליין שלשמו התכנסנו, עין יפעם, יין הדגל של יקב כישור, ממסך של קברנה סוביניון וסירה, מכרמי היקב בגליל המערבי העליון. עין יפעם או בשמו הערבי "עין מג'נונה" ( המעיין המשוגע), הוא אחד המעיינות היפים והייחודיים ביותר בארץ. המעיין נובע בין כישור לישוב ירכא וזורם אל תוך נחל בית העמק. שמו ניתן לו בזכות יופיו המרהיב והמתעתע, ברוב ימות השנה הוא יבש, אך לאחר הגשמים נובע בעוצמה רבה וממלא לחלוטין את הבריכה המשתקפת בצבעים מרהיבים. לאחר מכן מתחלף התהליך כך שלעיתים הבריכה מלאה ולעיתים ריקה, מה שהקנה לו את שמו הערבי עין מג'נונה. מספר ריצ'רד: "במהלך השנים גילינו כי מספר שורות כרמים מניבות פרי שונה, מבודל ובעל אופי ייחודי. בחרנו לייצר מגפנים אילו יין נפרד ולקרוא לו בשם המעיין הקרוב אל היקב עין יפעם, המבטא את היופי שנגלה אלינו מן האדמה". לדברי אנשי היקב, זה הייו הטוב ביותר שהם הצליחו לייצר עד כה. אני מאמין להם. בהחלט יין מרגש, יבש מאד, עתיר ניחוחות וטעמי פרי, נוכחות נפלאה על החך, עפיצות מרוככת, תיבול עדין וסיומת מענגת. אהבתי מאד. מחירו 230 ש"ח.

ריזלינג חצי מתוק כרם נחל יסף 2018
ריזלינג זני מבוסס על ענבי כרם נחל יסף, אשר נטוע במורד הישוב כישור אל שיפולי נחל יסף. מקור שמו בערבית הוא הנחל העמוק. הנחל יוצא מהישוב כישור ונשפך מערבה אל הים התיכון. ערוץ הנחל מנקז אליו בלילות את האוויר הקר ויחד עם קרבתו לים התיכון מייצר מיקרו אקלים מובהק וייחודי.
לדברי היקב "בציר אופטימאלי תוך שמירה על הבשלה מלאה ועומק ארומטי, היין מיוצר מהנוזל החופשי (FREE RUN ) ואוצר בתוכו רעננות נהדרת ועושר פרי ססגוני ומלא רבדים". אני חייב להודות כי אישית אינני חסיד של יינות חצי מתוקים, אבל אוהבי הז'אנר הזה יכולים להנות מארומטיות מודגשת, חומציות מרעננת, רמת אלכוהול נמוכה (9.5%) ומתיקות פירותית בולטת. מחירו 120 ש"ח.

ריזלינג יבש כרם נחל יסף 2018
ריזלינג זני, מבוסס על ענבי כרם נחל יסף, שאת פרטיו העליתי בתאור הריזלינג הקודם, החצי מתוק.
לדברי היקב "בציר מוקדם תוך שמירה על הבשלה מלאה ומשרעת ארומטית מיטבית, היין מיוצר מהנוזל החופשי (FREE RUN ) ואוצר בתוכו רעננות נהדרת ועושר פרי ססגוני ומלא רבדים". היין יבש מאד, מעלה ניחוחות פרחוניים נעימים, אשר מועברים גם לחך. היין מציג רעננות נעימה, רמת אלכוהול נמוכה יחסית (11.5%) וסיומת ארוכה. מחירו 120 ש"ח.



מודעות אחרונות בנושא: