לוח מודעות יינות חדשים פרסם מודעה חדשה

יקב רמת נגב – משפחה שכזאת – יינות דגל חדשים.

מאת רן בירון | 11/08/2018

בימים אלו, משיק יקב "רמת נגב" שני יינות חדשים, הנושאים את השם "אקסודוס". האחד לבן, על טהרת ענבי שנין בלאן מבציר 2017, מכרם יחידני "שיזף" הנטוע בהר הנגב, בגובה 800 מטר והשני אדום מבציר 2014, ממסך של ענבי מלבק מכרם "שיזף" הסמוך למצפה רמון וענבי פטי וורדו, מכרם קדש ברנע שניטע בחולות חלוצה ב 1997 ומטופל ע"י משפחת צדוק.

למי שאינו מכיר את היקב הדרומי המיוחד הזה, תקציר ההסטוריה שלו, כפי שסופרה בחמש הדקות אשר "הקציבה" משפחת צדוק לראש המשפחה, במפגש לפני מספר ימים: "נירה ואלון צדוק, ממפוני סיני, התיישבו בקסיימה שבסיני במטרה להקים ישוב חדש בעין קודיראת (קדש ברנע המקראית). ב 1981, לאחר הפינוי, הקימו בפתחת ניצנה, יחד עם חברים נוספים, את היישוב קדש ברנע (ניצני סיני). בראשית הדרך גידלו עגבניות, מלונים, בצל, תפוחי אדמה, ועוד. בעידודה של נירה, יצא אלון לקורס יין ומשם הכל התחיל. שורק, הפקולטה לחקלאות ברחובות, קורסים שונים ו… נטיעת כרם. הבציר הראשון בשנת 2000, אשר ממנו הופקו 3,000 בקבוקים ומאז, גידול בלתי פוסק עד כלמעלה מ 120 אלף בקבוקים מהבציר האחרון".

כל יינות היקב מיוצרים מענבים הגדלים בנגב, תוl דבקות מיrבית בעשייה אקולוגית. תורם לכך גם המיקום המרוחק שמונע ממזיקים שונים להגיע לכרמים. בתחילת דרכו ייצר היקב יין מענביו בלבד ונשא היקב את השם "קדש ברנע", אך עם השנים ההתרחבות התפשטה גם לשימוש בענבי אזורים נוספים בנגב והשם הוסב ל"רמת נגב". על אף ההתרחבות, היקב ממשיך להיות משפחתי במלוא מובן המילה. הבן הבכור, יוגב, אשר שהה ארבע שנים יחד עם רעיתו, עדן, רכש השכלה ייננית פורמלית בפירנצה והוא היינן. הבן השני, גלעד, שלצידו רעייתו מיכל, מנהל את השיווק וההפצה.

אין זאת פגישתי הראשונה עם משפחת צדוק ותחושתי תמיד היא שזאת משפחה חמה, מלוכדת, ידידותית, מפרגנת זה לזה ולזו, גם רוויית חוש הומור ונעימה לשיחה, עם כוס יין ביד כמובן.

במהלך המפגש, טעמנו את שני יינות אקסודוס החדשים ולאחר מכן שלושה יינות נוספים מבציר 2016: קברנה פרנק, פטי וורדו ומלבק. מבין שלושת אלה אהבתי במיוחד את המלבק. הוא לדעתי ולטעמי האישי (כן, עם כל הרצון להיות אובייקטיבי בתאור יינות, קשה להתנתק מהטעם האישי) הטוב שבחבורה, מרענן, מעלה ניחוח בשומת פרחונית, מאוזן למופת, עפיץ במידה נעימה לחך, בעל גוף בינוני, חומציות מעודנת, מתיקות מאופקת וסיומת ארוכה. מחירו לצרכן 180 ש"ח. הקברנה פרנק מציג יין כבד יותר, בעל נוכחות נוקשה על החך, חומציות בולטת, עפיצות נוקשה, מליחות קלה בצידי הלשון, האפיינית לרבים מיינות הנגב, יין עוצמתי שצריך עוד זמן לייצובו הסופי. גם הפטי וורדו עוצמתי מאד, כמצופה מזן זה ודורש עוד זמן להתרככות עפיצותו. אוהבי יינות תוקפי חך יתענגו עליהם כבר עכשיו. אחרים ימתינו בסבלנות עוד שנתיים שלוש. מחירם 130 ש"ח.

שני חתני השמחה של המפגש הנוכחי עם משפחת צדוק, אכן מתנהגים, לטעמי כיינות דגל. יוצרו מהם כמויות מוגבלות בלבד. 2100 בקבוקים מהלבן ו 600 מהאדום. הלבן, המורכב מ 100% שנין בלאן, מציג נוכחות יפה על החך, גוף בינוני, קטיפתיות נעימה וסיומת ארוכה. אי אפשר להתעלם מהמליחות המאופקת בצידי הלשון וזה מה שיפה ביין הזה. הוא אומר בצורה ברורה: אני בא מהמדבר. יין לבן כלבבי. מחירו 130 ש"ח.

ו… כוכב הערב, האקסודוס האדום. ממסך בלתי שגרתי של מלבק ופטי וורדו, רק 600 בקבוקים, עוצמתי מאד עפיץ במידה רבה, מציג חומציות בולטת. יש בו את כל הסממנים שיובילו אותו להישג מרשים בשנים הבאות, אבל בינתיים, לדעתי, למרות ארבע השנים שכבר מאחוריו, הוא צעיר, עדיין סגור ומוקדם לשיפוט. מחירו 300 ש"ח, יין לאספנים שמחפשים ייחוד לטרואר. ימים יגידו אם אכן יש לכך הצדקה.

לסיכום, משפחת יין למופת, חקלאים אמיתיים, אוהבי אדמה ואדם, מפיקים יינות מצוינים. לא נותר לי אלא לאחל למשפחת צדוק המשך פורה ומוצלח. לחיים!



מודעות אחרונות בנושא: