לוח מודעות יינות חדשים פרסם מודעה חדשה

מסורת הגובה ביקב ברקן – חידוש מרענן שלא נס ליחו

מאת רן בירון | 14/08/2023

מסורת הגובה ביקב ברקן – חידוש מרענן שלא נס ליחו

בימים אלו משיק יקב ברקן את יינות סדרת "אלטיטיוד" מבציר 2019. כמי שמסקר את ברקן כבר שנים רבות ומכיר את הסדרה מראשיתה, אני חייב לחזור לאחור ולספר כיצד נולדה.הסדרה "אלטיטיוד" ("רום" בעברית צחה) הוצגה על ידי יקב ברקן לראשונה, כקונספט ב 2006 בהשקת יינות בציר 2003 ומאז חזרה על עצמה במרבית הבצירים, מבוססת על יינות קברנה סוביניון, מכרמים בשלושה גבהים שונים. היינות עברו תהליכי הכנה ויישון זהים במטרה לשמור על מאפייניו המקוריים של כל כרם והם, לדברי הייננים, "מייצגים ביטויים שונים ומרתקים של זן הקברנה, מאותה שנת בציר, מכרמים שההבדל העיקרי ביניהם הוא רק גובהם מעל פני הים."

הסדרה הושקה לראשונה ב 2006, על ידי כרמי לבנשטיין, ז"ל שהייתה מנהלת השיווק של ברקן באותם ימים. הרעיון היה להציע את שלושת היינות כ"פלייט" במסעדות ואף תוכנן ועוצב לשם כך מנשא מיוחד, לשלוש כוסות. יינני היקב באותם ימים הסבירו, וההסבר הזה לעניות דעתי עדיין תקף, כי "הבנה אמיתית של הטרואר הישראלי נמצאת בתהליך של למידה מתמדת. בקונטקסט הזה, ניצבת סדרת "אלטיטיוד" של ברקן כאחד הניסיונות הבולטים והעקביים להגדיר השפעה של טרואר באזור וזן נתונים. באזור חם כשלנו, הגובה, הוא גורם משמעותי ביותר, המשפיע על אותו אקלים. לכן, מצאנו שבידול היינות על פי גובה הכרמים היא גישה מעניינת ואינפורמטיבית ביותר. גובה הכרם בו גדלים הענבים הוא מהגורמים המשפיעים ביותר על אופי היין והוא מאפשר הצצה להבדלים בין היינות שכל טרואר מייצר. בסדרה שלושה יינות 585 /624/ 720, הנקראים על שם גובה הכרם שבו גדלו הענבים מכרמי העילית של היקב. הסדרה זכתה לאורך השנים בלמעלה מ- 200 מדליות בתחרויות יין בינלאומיות בארץ ובעולם."

להלן תאורי היינות, כפי שנמסרו ע"י היקב ולצידם רשמי הטעימה האישיים שלי.

Altitude 720, קברנה סוביניון, בציר 2019
יין אדום עמוק ועוצמתי. בעל ארומות של פירות אדומים רעננים, שזיפים, דובדבנים ופירות יער. אלו עטופים בשלל גוונים של עשבי תיבול כגון רוזמרין וטימין, בליווי ארומות עץ אלון קלוי. בפה, היין בעל טאנינים עצמתיים ומורכבים, שעוטפים את החך וממשיכים לסיומת ארוכה ופירותית, עם חומצה מרעננת. היין יתיישן היטב למשך כעשור ואף יותר, בתנאי יישון נאותים. הענבים מכרם יחידני בקרבת מושב דלתון בגובה 720 מטר. משך התסיסה וההשריה על הקליפות ארכו 14 ימים. התסיסה בוצעה בטמפ' מבוקרת של 25 מעלות. לאחר מכן יישון 18 חודשים בחביות עץ אלון צרפתי בנפח 500 ליטר, כ- 75% חדשות. אלכוהול: 14%
רשמיי: אכן, אני מסכים עם דברי היקב, היין בהחלט עוצמתי, עתיר פירותיות ועשבי תיבול, אבל, לטעמי, במינון מוגזם. יש מי שיאהב זאת, אני מעדיף איפוק. החומציות בולטת וגובלת במעט מרירות בבליעה. מה שעושה את היין נוקשה מידי, אולי סגור עדיין ומוקדם לשיפוט. לא כל חברי לשולחן הסכימו איתי. היו שאהבו את הנוקשות הזאת, אבל, זה עניין של טעם אישי ואני חייב לציין ששני היינות האחרים פיצו על אכזבתי היחסית מהיין הראשון.

Altitude 624, קברנה סוביניון, בציר 2019
הזוכה הגדול בטעימות יינות ישראל לשנת 2023 (יין מצטיין מטעם מגזין (WINET
וב-3 מדליות זהב נוספות מתחרויות בינלאומיות – CWSA Best Value, Catavinum, MUNDUS VINI.
יין אדום בעל ארומות מורכבות של פירות שחורים כגון שזיפים ופטל, מלווים בנגיעות פלפל שחור, עשבי תיבול ים תיכוניים, שוקולד מריר, בשר מעושן ורמזים לעץ אלון איכותי. היין בעל גוף מלא, טאנינים עצמתיים אך מאוזנים להפליא, חמיצות מאוזנת אשר מלווה בטעמי שזיפים שחורים, קפה וציפורן, אשר מובילים לסיומת ארוכה ומתובלת. ענבים מכרם עלמה, גובה 624 מטר, 18 חדשי יישון בחביות, 14% אלכוהול.
רשמיי: אין ספק, יין משכמו ומעלה, עתיר פרי, מינרליות קלה, מתיקות מאופקת, עפיצות מלטפת, חומציות מרעננת, עץ ואלכוהול וכולם יחד באיזון מופלא. יין אלגנטי, טעים ונגיש כבר עכשיו אם כי שנות השתבחות רבות לפניו. יין כלבבי. אהבתי מאד.

Altitude 585, קברנה סוביניון, בציר 2019
יין בעל גוון אדום עמוק. באף שפע פרי שחור ובשל, שזיף שחור וקסיס עם נגיעות של מרווה ומנטה. שוקולד מריר מרוכז שזור בנגיעות של עץ מעודן. הפה מציג פרי בשל, כמעט מתוק אשר מתאזן עם החמיצות הרעננה והטאנינים המוצקים. הסיומת מתמשכת ונעימה, עם רמז לנוגט וטבק. מבין שלושת היינות, יין זה מתבלט כמחוספס והדוק יותר, אך עם זאת, מוכן ונגיש לשתייה. מבוסס על ענבים מכרם יפה נוף באזור קיבוץ מנרה
גובה 585 מטר, סיסה והשריה על הקליפות 14 ימים בטמפ' מבוקרת של 25 מעלות. יישון 18 חודשים בחביות, אלכוהול 14%.
רשמיי: כל דברי היקב אכן באים לידי ביטוי בטעימה. עם זאת, יש ביין הזה משהו ייחודי שלא בלט בשני היינות הקודמים, מתיקות מאופקת מענגת אשר מתפשטת על פני החך ומובילה לסיומת ארוכה מעודנת ואלגנטית, יחד עם תיבול רך ומינרליות ממש מינימלית בצידי הלשון וכל אלו באיזון נפלא. יופי של יין. אהבתי מאד.

שנת בציר 2019
לדבר היינן הראשי של היקב, אוליביה פרתי, "שנת הבציר (2019) התחילה בחורף גשום וקר אשר הכניס את הגפנים לתרדמת חורף עמוקה ורציפה. כמויות המשקעים הרבות הרוו את האדמה והבטיחו התעוררות חזקה ואחידה בכרמים. חודשי האביב היו יחסית קרירים וחודשי הקיץ, אם חמים מהממוצע במעט, היו ללא גלי חום קיצוניים, ובכך שנת הבציר הייתה יחסית מתונה, והבשלת הפרי הייתה טובה ואחידה. כמויות היבול היו יחסית ממוצעות, ואיכות הפרי גבוהה."

מחיר מומלץ לצרכן, של כל יינות הסדרה: 120 ₪



מודעות אחרונות בנושא: